Πέμπτη, 8 Ιουνίου 2017

Απαντήσεις σε ασκήσεις του μαθήματος της ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ 2017 από το φροντιστήριο "Άμμιλα"

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 8:36:00 π.μ. |
Απαντήσεις σε ασκήσεις του μαθήματος της ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ 2017 από το φροντιστήριο "Άμμιλα"
Α1.  ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ο Γρηγόρης Σκαλκέας στην ομιλία του αναφέρεται στην επιστήμη και στον ρόλο του επιστήμονα στη σύγχρονη εποχή. Αρχικά, υποστηρίζει πως η  επιστήμη, που καλλιεργεί τον νου, δεν ταυτίζεται με την τεχνολογία, που καταπιάνεται με την πρακτική εφαρμογή  της επιστημονικής γνώσης. Κατόπιν, επισημαίνει πως η τεχνολογία, ενώ καλυτέρεψε τις συνθήκες του ανθρώπινου βίου, δε συντέλεσε στην ολοκλήρωση του ανθρώπου. 


Ακολούθως τονίζει πως ο επιστήμονας κινούμενος σε τέτοιο περιβάλλον οφείλει  να λειτουργεί ανθρωποκεντρικά, αν και η χρήση των επιστημονικών επιτευγμάτων του δεν είναι πάντα υπό τον έλεγχό του. Τέλος, υπογραμμίζει ότι οι ανθρωποκεντρικοί στόχοι της επιστήμης επιβάλλεται να επαναπροσδιοριστούν από ανθρώπους-επιστήμονες, (99 λέξεις)

Β1α. Λ(άθος), β. Λ, γ. Σ(ωστό), δ. Σ, ε. Σ

Β2α. Για την  ανάπτυξη της  πρώτης παραγράφου του κειμένου ο συγγραφέας χρησιμοποιεί τους ακόλουθους τρόπους ( ο μαθητής οφείλει να αναφέρει μόνο έναν, αλλά αιτιολογημένα):
·      Αίτιο-αποτέλεσμα: 1η περίοδος. Αίτιο «η επιστήμη, ως αένανος αγώνας του ανθρώπου για την κατάκτηση της γνώσης»-Αποτέλεσμα «ανοίγει συνεχώς νέους ορίζοντες και φωτίζει τον νου».
·      Αιτιολόγηση: 2η περίοδος. …διότι η επιστήμη…
·      Σύγκριση-Αντίθεση: 2η περίοδος. …διότι η επιστήμη παραμένει…, ενώ η τεχνολογία…
·      Παράδειγμα: η αναφορά στον Αϊνστάιν

β. βέβαια: έμφαση, επιβεβαίωση
     εάν: προϋπόθεση
     όμως: αντίθεση
     για τούτο: αποτέλεσμα-αιτιολόγηση
    δηλαδή: επεξήγηση

Β3α. 
-  αέναος: διαρκής
-  προσηλωμένη: επικεντρωμένη
-  εγείρουν: προκαλούν, δημιουργούν
-  αλλοτριώνουν: αλλοιώνουν, φθείρουν, αποξενώνουν
-  καταστρεπτικό: ολέθριο, επιζήμιο, καταστροφικό

β. 
-  συγκεκριμένο: γενικό, αφηρημένο, αόριστο
-  βελτίωσε: επιδείνωσε, χειροτέρεψε
-  ευθύνη: ανευθυνότητα
-  υλική: άυλη, πνευματική
-  ελευθερία: ανελευθερία, εξάρτηση

Β4α.  Ο ομιλητής στη 2η περίοδο της 3ης παραγράφου παραθέτει τα υποκείμενα των ρημάτων «αλλοτριώνουν-παρεμποδίζουν» με το ασύνδετο σχήμα. Χρησιμοποιεί ένα σχήμα λόγου με το οποίο ο λόγος αποκτά αμεσότητα, ζωντάνια, παραστατικότητα, συναισθηματική φόρτιση, ενώ παράλληλα το περιεχόμενό του προβάλλεται με έμφαση.

 β.   Ο ομιλητής κλείνει τη 2η παράγραφο με τη διατύπωση ενός ρητορικού ερωτήματος ( Όμως η τεχνολογία….ανθρωπος;). Επιδίωξή του είναι να δώσει στον  λόγο ζωντάνια και παραστατικότητα, να προβάλλει την άποψή του με έμφαση και να καλλιεργήσει τον προβληματισμό του ακροατή σχετικά με τον ρόλο της τεχνολογίας. Επίσης ως στόχος του θα μπορούσε να θεωρηθεί η χρήση της ως φράσης μεταβατικής  στα επόμενα.




Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΜΕΡΑΚΛΙΔΙΚΟ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ