Κυριακή, 23 Ιουλίου 2017

"Αντιγόνη" του Σοφοκλή από τον Θεατρικό Όμιλο Ερμιονίδας μέχρι τις 27 Ιουλίου

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 8:35:00 μ.μ. | |
 "Αντιγόνη" του Σοφοκλή από τον Θεατρικό Όμιλο Ερμιονίδας μέχρι τις 27 Ιουλίου
Την Αντιγόνη του Σοφοκλή, υπό τη μορφή προ-φεστιβαλικής εκδήλωσης, θα παρουσιάσει από τις 23 έως τις 27 Ιουλίου ο Θεατρικός ‘Ομιλος Ερμιονίδας, στην ετήσια παραγωγή του που αφορά το αρχαίο δράμα. Για φέτος έχει επιλεγεί η αρχαία τραγωδία «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία της μεγάλης ηθοποιού του ελληνικού θεάτρου, Αγλαϊας Παππά.

Οι προηγούμενες αντίστοιχες παραγωγές ήταν τα έργα Αριστοφάνη Εκκλησιάζουσες (2016), Αισχύλου Ικέτιδες (2015), Ευριπίδη Ιφιγένεια εν Αυλίδι (2013) και Ευριπίδη Τρωάδες (2012. Στις 9 Σεπτεμβρίου, η «Αντιγόνη» θα ταξιδέψει στο Ναύπλιο, για μία και μοναδική παράσταση, στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Φεστιβάλ που διοργανώνει η Περιφερειακή Ενότητα Αργολίδας της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Πολλά γεννούν το δέος. Το μέγα δέος ο άνθρωπος γεννά  (Σοφοκλή Αντιγόνη, Α΄Στάσιμο).
Με πολύ μεγάλο δέος, προσερχόμαστε στο καθιερωμένο ετήσιο ραντεβού μας με το αρχαίο δράμα. Είναι το πέμπτο κατά σειρά. Φέτος μας σαγήνευσε η Αντιγόνη του Σοφοκλή. Η Αντιγόνη των μαθητικών μας χρόνων, που μας προσκαλεί και μας προκαλεί να διηγηθούμε την ιστορία της, όχι εξιδανικευμένα όπως τη μάθαμε στα θρανία, αλλά απλά και αληθινά, όπως τη θέλει η σκηνοθέτης μας. Όχημα η κλασική και δοκιμασμένη μετάφραση του Κώστα Γεωργουσόπουλου, που τόσα πολλά του οφείλει ο Θεατρικός μας Όμιλος, για όσα με περίσσεια καρδιάς μας πρόσφερε και εξακολουθεί να μας προσφέρει. Οδηγός μας η μεγάλη κυρία του Θεάτρου μας, η Αγλαΐα Παππά, η οποία μας πήρε από το χέρι και μας οδήγησε στα άδυτα του θεάτρου  και δη του αρχαίου δράματος. Ενδελεχής ανάλυση. Έμφαση στα χορικά, σ την ερμηνεία τους και στην  λειτουργία τους στο αρχαίο δράμα. Ενέργεια φράσεων και σωμάτων. Σωστή αναπνοή και άρθρωση. Λόγος, τόνος, ημιτόνια. Λίγα από τα πολλά.  Εν κατακλείδι,  θεατρικό ήθος. Από αυτό που σπανίζει και πρέπει να θεωρείσαι πολύ τυχερός όταν το συναντήσεις.  Πολύωρες πρόβες, συστηματική δουλειά, συμπυκνωμένη εμπειρία. Δεν ξέρω αν όλα όσα μάθαμε  σ’ αυτό το τρίμηνο, μπορέσουμε να τα εμφανίσουμε σ’ αυτή την παράσταση που για όλους εμάς αποτελεί εμπειρία ζωής, σίγουρα όμως θα τα “σοδιάσουμε”, όπως λέει ο Κρέοντας, ως προσωπική προίκα του ανεκτίμητη ο καθένας μας.
Πέρα από την παράσταση, το ουσιαστικό επίτευγμα της Αγλαΐας –κέρδος δικό μας πολύτιμο– είναι ότι στο εξής θα προσεγγίζουμε το αρχαίο δράμα και όχι μόνο, με άλλη ματιά. Πιο διεισδυτική, πιο ερευνητική και, κυρίως, πιο ουσιαστική.                                                                                                                                                  
Κύριε Κώστα, Αγλαΐα, Ίωνα και Πατρίτσιο, τόσο προσωπικά, όσο και εκ μέρους όλου του Θεατρικού Ομίλου Ερμιονίδας, σας ευχαριστώ θερμά για όλα όσα απλόχερα μας προσφέρατε. Αγλαΐα μου, ιδιαιτέρως σε ευχαριστώ για την αντοχή και την ανοχή σου. Για την αγάπη σου προς όλους μας και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον σου για τον καθένα ξεχωριστά. Κυρίως όμως για το ταξίδι, που, εσύ το ξέρεις καλύτερα, είναι κατά πολύ ανώτερο του προορισμού.

Δημήτρης Ι. Σίδερης
Πρόεδρος του Θεατρικού Ομίλου Ερμιονίδας                                                                               
______________________

Σημείωμα του Σκηνοθέτη
Στη θητεία μου ως ηθοποιός, αυτό που περισσότερο εκτίμησα στους σκηνοθέτες με τους οποίους συνεργάστηκα- και είχα την τύχη οι περισσότεροι να είναι σπουδαίοι στην τέχνη τους- ήταν το χάρισμα να εμπνέουν τους ηθοποιούς τους. Να τους ξαναγεννούν τη  χαρά και τη λαχτάρα της δημιουργίας.
Αυτό θα προσπαθήσω να κάνω όσο μου επιτρέπουν οι γνώσεις μου και οι δυνατότητές μου.
Πολύ περισσότερο μάλιστα, όταν οι άνθρωποι με τους οποίους συνεργάζομαι, δίνουν ό,τι τους περισσεύει από τον καθημερινό τους χρόνο, αυτόν τον πολύτιμο χρόνο που θα μπορούσαν να τον διαθέσουν με οποιοδήποτε άλλο τρόπο, είτε διασκεδάζοντας, είτε με τους οικείους τους, προκειμένου να γίνει μια παράσταση.
Και δεν προσφέρουν μόνο τον χρόνο τους, προσφέρονται ολόκληροι στο θέατρο.
Αυτό με συγκινεί βαθύτατα.
Είναι λοιπόν υποχρέωσή μου να τους αντιμετωπίσω με ό,τι καλύτερο έχω μάθει όλα αυτά τα χρόνια.
Εγώ, από την πλευρά μου. ήμουν, είμαι και θα παραμείνω ηθοποιός. Η σκηνοθεσία δεν υπήρξε ούτε στόχος μου, ούτε φιλοδοξία μου.
Η παράστασή μας είναι μια απλή παράσταση και εκεί είναι η δυσκολία της. 
Είμαστε αυτοί που είμαστε και με ό,τι διαθέτουμε, θα σας διηγηθούμε την δική μας "Αντιγόνη".                                                                                                                                                    Τόσο απλά.  
Θέλω να ευχαριστήσω την Αντιγόνη, την Αργυρώ, την Γεωργία, τον Δημήτρη και τον Δημήτρη, την Ειρήνη, την Ελένη, την Ευαγγελία, την  Ιωάννα, την Κική, τον Κώστα, τη Λίτσα, τον Λουκά, την Μαρία και την  Μαρία, την Νάντια, την Ναταλία, τον Παντελή, τον Πατρίτσιο, την Τέτα, τη Τζίνα, την  Φρατζέσκα  και τον Ίωνα.
Αγλαΐα Παππά, Ιούλιος 2017
________________________________________

Κώστας Γεωργουσόπουλος ... για την Αντιγόνη
… Στην Αντιγόνη η σύγκρουση προέρχεται από την αμοιβαία αμφισβήτηση μιας αυθεντικής ερμηνείας της θεϊκής βουλής.  Ο  Κρέων  επικαλείται  τον  εαυτό του ως αυθεντικό ερμηνευτή της προθέσεως του Δία. Η Αντιγόνη προφέρει μόνο δύο φορές το όνομα του Πατριαρχικού θεού. Στον πρόλογο για να αναγάγει σ’ αυτόν όλα τα δεινά των Λαβδακιδών και στην απολογία της, αρνητικά, για να δηλώσει πως, αυτή τουλάχιστον τον αμφισβητεί, αν η τιμωρία της έκθεσης του νεκρού, ανήκει στις προθέσεις του. Ο Κρέων ανάγει το Δία σε εγγυητή των πολιτικών πράξεων και η Αντιγόνη τον απορρίπτει, αν δεν εκπροσωπεί εντελώς, χωρίς παρεκκλίσεις τους θεούς της Εστίας. Γι αυτήν ένας Δίας σκοπιμότητας είναι θεός ανοίκειος. Εδώ ακριβώς βρίσκεται η  Ύβρις και των δύο. Ο Κρέων γενικεύει με σχήματα το θείο, η Αντιγόνη το στενεύει με πράγματα. Θα πεθάνουν κι οι δυό. Οι ατομικές ανάγκες δε μπορεί να μάχονται την Ανάγκη. Αυτό ο χορός το ξέρει και το λέει από την πάροδο….   
Κώστας  Γεωργουσόπουλος, Κλειδιά και Κώδικες του Θεάτρου, Ι. Αρχαίο  Δράμα
____________________________________________________________
Κορνήλιος Καστοριάδης, Το Πολιτικό βάθος της Αντιγόνης, Ύβρις και Πολιτική
«…η Αντιγόνη του Σοφοκλή είναι μια κορυφή της δημοκρατικής πολιτικής σκέψης και στάσης, που αποκλείει και καταδικάζει το μόνος φρονείν, το οποίο αναγνωρίζει την έμφυτη ύβρη των ανθρώπων, και απαντά σε τούτη με τη φρόνηση…»
Κορνήλιος Καστοριάδης
_________________________

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Κώστας Γεωργουσόπουλος
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ - ΣΚΗΝΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ – ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Αγλαϊα Παππά
ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Ίων Ξυπολιάς
ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Πατρίτσιο Νέζε

ΔΙΑΝΟΜΗ
Κική Αυλωνίτου–Πέλλα, Χορός
Ευαγγελία Ηλιού, Χορός – Εξάγγελος    
Αντιγόνη Κολώνια, Χορός
Λουκάς Κούτρας, Χορός–Κρέοντας Α’
Νάντια Κωστελένου, Χορός–Φωνητικά-Ευρυδίκη
Λίτσα Λαμπίρη, Χορός-Αντιγόνη Α’
Ναταλία Μαρκάκη, Χορός–Ισμήνη Γ’
Αργυρώ Μέξη–Κωστελένου, Χορός–Άγγελος
Ιωάννα Μέξη, Χορός–Αντιγόνη Β’
Πατρίτσιο Νέζε, Χορός–Φύλακας
Φραντζέσκα Νέζε, Μικρή Αντιγόνη
Ελένη Ντάκου, Χορός–Ισμήνη Β’
Τέτα Ντουνέτα, Χορός–Ισμήνη Α’
Μαρία Ξανθού, Χορός–Φωνητικά
Βίκυ Παπάζογλου, Χορός-Αντιγόνη Γ’
Μαρία Παπαϊωάννου, Χορός–Τειρεσίας
Κώστας Πεντεδέκας, Χορός-Κορυφαίος
Δημήτρης Σίδερης, Χορός–Κρέοντας Β’
Δημήτρης Στρίγκος, Χορός-Αίμονας
Παντελής Τόδωρης, Χορός–Φύλακας
Τζίνα Τσίπη, Χορός
Γεωργία Φλωράκη, Χορός–Παιδί Τειρεσία
Ειρήνη Φλωράκη, Χορός

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΣΟΦΟΚΛΗ
Ο Σοφοκλής (496 π.Χ.406 π.Χ.) ήταν Έλληνας τραγικός ποιητής της κλασικής εποχής. Αυτός, ο Αισχύλος και ο Ευριπίδης είναι οι τρεις τραγικοί ποιητές των οποίων έχουν σωθεί ολοκληρωμένα έργα. Σύμφωνα με αρχαίες μαρτυρίες φαίνεται ότι έγραψε περίπου 123 έργα από τα οποία παραδίδονται ολοκληρωμένες μόνο επτά τραγωδίες. Γεννήθηκε στον Ίππιο Κολωνό της Αθήνας. Ήταν γιος του Σοφίλλου, εύπορου Αθηναίου.  Έλαβε επιμελημένη αγωγή και παιδεία. Διδάχθηκε μουσική από τον περίφημο μουσικοδιδάσκαλο Λάμπρο και ανέπτυξε αρμονικά τις σωματικές και ψυχικές του δυνάμεις. Δεκαπενταετής, ήταν ο κορυφαίος του χορού των εφήβων που πήρε μέρος στον εορτασμό της νίκης για τη ναυμαχία της Σαλαμίνας. Συνδέθηκε στενά με πολιτικές και πνευματικές προσωπικότητες της εποχής, όπως με τον Περικλή, τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα και κατέλαβε διάφορα υψηλά αξιώματα στην πολιτική, στις θρησκευτικές λατρείες και στις τέχνες. Ο Σοφοκλής έγραψε 123 τραγωδίες, από τις οποίες σώζονται εφτά : Αίας, Αντιγόνη, Τραχίνιαι, Οιδίπους Τύραννος, Οιδίπους επί Κολωνώ, Ηλέκτρα, Φιλοκτήτης και ένα μέρος από το σατυρικό δράμα  Ιχνευταί. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, ο Σοφοκλής παρουσιάζει τους ήρωες του «οίους δει ειναι» δηλαδή εξιδανικευμένους σύμφωνα με την ηθική και την αισθητική δεοντολογία. Δίπλα στον κεντρικό ήρωα τα δευτερεύοντα πρόσωπα τα διακρίνει η έλλειψη θάρρους, η ατολμία, η δειλία, ο φόβος, η αφέλεια. Έτσι όμως υπερτονίζονται η δύναμη, η αποφασιστικότητα, η τόλμη, η περηφάνια και το μεγαλείο του κεντρικού ήρωα που έχει την δύναμη να εναντιωθεί στους νόμους εκτελώντας εκείνο που αυτός θεωρεί καθήκον του. Το θεϊκό στοιχείο είναι έντονο στο έργο του Σοφοκλή καθώς οι θεοί συμβολίζουν την ηρεμία και την δύναμη. Οι ανθρώπινες πράξεις ακολουθούν τις θεϊκές επιταγές. Το νέο στοιχείο στα έργα του Σοφοκλή είναι η μείωση της έκτασης των χορικών και η ταυτόχρονη αύξηση των διαλογικών μερών, η αύξηση του αριθμού των χορευτών από 12 σε 15, η προσθήκη του τρίτου υποκριτή, η εισαγωγή της σκηνογραφίας με την χρήση μεγάλων πινάκων που στηρίζονταν στις περιάκτους και τέλος η διαφορετική υπόθεση των τριλογιών.

Τηλέφωνο κρατήσεων: 698 698 2224
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΜΕΡΑΚΛΙΔΙΚΟ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ