Άρθρο τηςΔήμητρας Σιαχάμη
Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Αφορμή για αυστηρότερες αποφάσεις στο χώρο της Παιδείας έδωσε πρόσφατα η βιντεοσκόπηση κάποιων παιδιών από συμμαθητές τους μέσα στις τουαλέτες ενός σχολείου στην Αθήνα. Το γεγονός πήρε μεγάλες διαστάσεις αφού τα στιγμιότυπα με τους μαθητές αναρτήθηκαν σε σελίδες του διαδικτύου. Όπως ήταν φυσικό, οι γονείς, εξοργισμένοι, διαμαρτυρήθηκαν για την ανυπαρξία ενός κράτους πρόνοιας για τα παιδιά τους.
Το Κράτος, στη προσπάθεια του να δώσει ‘σημεία ζωής’, ανακοίνωσε την έκδοση νέας εγκυκλίου η οποία συμπληρώνει τη προηγούμενη απόφαση, επί υπουργίας Μαριέττας Γιαννάκου, για τη μη χρήση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία. Η εγκύκλιος, διά χειρός του υφυπουργού Θεόδωρου Παπαθεοδώρου, αναφέρεται στους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, «δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους εκτός από κινητά τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη συσκευή ή / και παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας δεδομένων εικόνας και ήχου, π.χ. ρολόι ή στιλό με κρυφή κάμερα, εντός του σχολικού χώρου». Βέβαια αυτή τη φορά η εν λόγω εγκύκλιος συμπεριέλαβε και τους εκπαιδευτικούς, με την προοπτική να κάνει ακόμα πιο έντονη τη παρουσία του το Κράτος και να μειώσει τις αγανακτισμένες γονεικές κραυγές. Με άλλα λόγια, οι εκπαιδευτικοί «οφείλουν κατά την ώρα της διδασκαλίας να έχουν θέσει εκτός λειτουργίας, εκτός από τα κινητά τους τηλέφωνα, οποιαδήποτε άλλη συσκευή διαθέτει σύστημα επεξεργασίας δεδομένων εικόνας και ήχου. Παράλειψη του ανωτέρω καθήκοντος αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα».
Πλέον είναι γνωστή η εκτεταμένη χρήση των κινητών τηλεφώνων στο σχολείο, όχι μόνο για επικοινωνία των παιδιών με γονείς και φίλους αλλά και για ψυχαγωγικούς λόγους. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία των ημερών 1 στα 10 νήπια έχει κινητό στο νηπιαγωγείο, 2 στα 10 νήπια έχουν προφίλ σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, 5 στους 10 εφήβους έχουν προφίλ στο facebook, 76% αυτών σερφάρουν στο διαδίκτυο εκτός του σχολείου και 7 στους 10 εφήβους (γυμνασίου- λυκείου) χρησιμοποιούν κινητό εντός σχολείου. Τα δεδομένα αυτά μοιάζουν σοκαριστικά αλλά με κινητά τύπου smartphones τα παιδιά μπορούν πανεύκολα να τραβήξουν μία φωτογραφία ή ένα βίντεο κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου και να το αναρτήσουν στο διαδίκτυο, δημιουργώντας πολλαπλής φύσης προβλήματα σε συμμαθητές και καθηγητές.
Βέβαια, η κατασταλτική λογική που διατρέχει την εγκύκλιο του υπουργείου οδηγεί σε μονομερείς λύσεις. Τα κινητά τηλέφωνα λειτουργούν πλέον σαν όπλο για την βίαιη επιβολή στάσεων και αξιών ανάμεσα στα παιδιά με τρομερές επιπτώσεις στο ψυχισμό τους. Πώς μπορεί οι εκπαιδευτικοί να ελέγχουν τους μαθητές σε κάθε τους βήμα κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου; Ο εκπαιδευτικός θα γίνει ξαφνικά «μυστικός πράκτορας»; Μήπως ο ρόλος του είναι άλλος και έχει να κάνει με την διαπαιδαγώγηση των μαθητών; Μήπως τελικά η ρίζα του προβλήματος είναι οι γονείς οι οποίοι αγοράζοντας τέτοια κινητά τηλέφωνα στα παιδιά τους καλλιεργούν αισθήματα εγωπάθειας και υπέρμετρου καταναλωτισμού; Όλα τα πρότυπα με τα οποία γαλουχείται ο μαθητής έχουν να κάνουν αποκλειστικά και μόνο με την ικανοποίηση μέσω της απόκτησης υλικών αγαθών. Επομένως, όταν η χαρά και η καταξίωση προκύπτει από το να έχεις και να καταναλώνεις περισσότερα από τον διπλανό σου, πώς είναι δυνατόν να ενδιαφερθείς για το αν θα εκθέσεις ή όχι το συμμαθητή σου; Άλλωστε, όπως αποδείχθηκε και από την πρώτη απόφαση της κ. Μαριέττας Γιαννάκου, η τεχνολογία και τα προιόντα της τρέχουν τόσο γρήγορα που προσπερνούν κάθε φορά τις εκάστοτε εγκυκλίους.
Δήμητρα Σιαχάμη
Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
















