Στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο κ. Ανδριανός επεσήμανε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Πρώτα απ’ όλα, αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στους διοργανωτές αυτού του σεμιναρίου, αυτής της πρωτοβουλίας που υπηρετεί με τρόπο ουσιώδη έναν από τους πιο σημαντικούς στόχους της εκπαιδευτικής διαδικασίας: τη διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και τη συνεχή ανανέωση των διδακτικών εργαλείων και μεθόδων.
Και βεβαίως θερμά συγχαρητήρια σε όλες και όλους τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, καθώς με τη συμμετοχή σας επιβεβαιώνετε τη δέσμευσή σας να εξελίσσεστε συνεχώς, ώστε να ανταποκρίνεστε ολοένα και καλύτερα στις ανάγκες του διδακτικού έργου και —πάνω απ’ όλα— στις ανάγκες των παιδιών μας.
Όπως από πρώτο χέρι γνωρίζετε, το ζείτε άλλωστε καθημερινά στις σχολικές αίθουσες, η διδασκαλία της Ιστορίας αποκτά πραγματικό βάθος και δύναμη όταν οι μαθητές έρχονται σε άμεση επαφή με τις πηγές — όταν μαθαίνουν να διαβάζουν, να συγκρίνουν, να ερμηνεύουν, όταν ο εκπαιδευτικός αξιοποιεί το πολύτιμο εργαλείο της αφήγησης, συνδέοντας τα ιστορικά γεγονότα με το ευρύτερο πλαίσιο της εποχής τους, αλλά και με τους σύγχρονους προβληματισμούς της κοινωνίας μας. Η Ιστορία ζωντανεύει στις τάξεις όταν γίνεται έτσι γέφυρα ανάμεσα στο χθες και το σήμερα.
Άλλωστε η διδασκαλία της Ιστορίας έχει νόημα όταν δίνει στα παιδιά τα μεθοδολογικά και εννοιολογικά εργαλεία ώστε να κατανοήσουν βαθύτερα την ανθρώπινη φύση, να αποκτήσουν ενσυναίσθηση, να αναμετρηθούν με τα επιτεύγματα του ανθρώπινου πνεύματος και να τα θέσουν ως φωτοδείκτες των δικών τους φιλοδοξιών, αλλά και να αναγνωρίσουν, ώστε να αποφύγουν ως ενήλικες πολίτες, λάθη του παρελθόντος που οδήγησαν σε τραγωδίες.
Η διδασκαλία της Ιστορίας είναι ανεκτίμητη ακριβώς γιατί επιτρέπει στα παιδιά να συνδέσουν αδιάρρηκτα την προσωπική τους πρόοδο με τη συλλογική ευημερία και να αντιληφθούν μέσα από χειροπιαστά παραδείγματα ότι η ατομική προκοπή δεν μπορεί να είναι ξένη προς το κοινό καλό.
Κατεξοχήν μέσα από την Ιστορία μπορούν άλλωστε τα παιδιά να διαμορφώσουν μια υγιή και ουσιαστική σχέση με την πορεία του Γένους μας, την πολύτιμη παρακαταθήκη του υλικού και άυλου πολιτισμού μας, αλλά και με την παγκόσμια ιστορία, την κοινή πανανθρώπινη κληρονομιά.
Σε μια εποχή που η πληροφορία κυκλοφορεί με ταχύτητα αλλά όχι πάντα με αξιοπιστία, ο ρόλος του εκπαιδευτικού γίνεται ακόμη πιο κρίσιμος. Γιατί στην Ιστορία —όπως και στην Επιστήμη— η αλήθεια είναι αδιαπραγμάτευτη.
Γνωρίζετε καλά ότι σήμερα, ένα μεγάλο μέρος του ρόλου σας συνίσταται στο να βοηθήσετε τα παιδιά να μάθουν να διακρίνουν τα τεκμηριωμένα γεγονότα από τους σαγηνευτικούς μύθους που συχνά διακινούνται για να υποδαυλίσουν επικίνδυνα πάθη. Έτσι, θωρακίζετε όχι μόνο τη γνώση, αλλά και τη δημοκρατική συνείδηση της νέας γενιάς.
Με αυτές τις σκέψεις, και με τη διαβεβαίωση ότι είμαι σταθερά στη διάθεσή σας για οποιοδήποτε ζήτημα αφορά την διευκόλυνση της επιτέλεσης του λειτουργήματός σας, εύχομαι ολόψυχα κάθε επιτυχία στις εργασίες του σεμιναρίου, καλή δύναμη στον καθένα και τη καθεμιά σας, και καλή συνέχεια σ’ αυτή την πολύτιμη πρωτοβουλία».
Άλλωστε η διδασκαλία της Ιστορίας έχει νόημα όταν δίνει στα παιδιά τα μεθοδολογικά και εννοιολογικά εργαλεία ώστε να κατανοήσουν βαθύτερα την ανθρώπινη φύση, να αποκτήσουν ενσυναίσθηση, να αναμετρηθούν με τα επιτεύγματα του ανθρώπινου πνεύματος και να τα θέσουν ως φωτοδείκτες των δικών τους φιλοδοξιών, αλλά και να αναγνωρίσουν, ώστε να αποφύγουν ως ενήλικες πολίτες, λάθη του παρελθόντος που οδήγησαν σε τραγωδίες.
Η διδασκαλία της Ιστορίας είναι ανεκτίμητη ακριβώς γιατί επιτρέπει στα παιδιά να συνδέσουν αδιάρρηκτα την προσωπική τους πρόοδο με τη συλλογική ευημερία και να αντιληφθούν μέσα από χειροπιαστά παραδείγματα ότι η ατομική προκοπή δεν μπορεί να είναι ξένη προς το κοινό καλό.
Κατεξοχήν μέσα από την Ιστορία μπορούν άλλωστε τα παιδιά να διαμορφώσουν μια υγιή και ουσιαστική σχέση με την πορεία του Γένους μας, την πολύτιμη παρακαταθήκη του υλικού και άυλου πολιτισμού μας, αλλά και με την παγκόσμια ιστορία, την κοινή πανανθρώπινη κληρονομιά.
Σε μια εποχή που η πληροφορία κυκλοφορεί με ταχύτητα αλλά όχι πάντα με αξιοπιστία, ο ρόλος του εκπαιδευτικού γίνεται ακόμη πιο κρίσιμος. Γιατί στην Ιστορία —όπως και στην Επιστήμη— η αλήθεια είναι αδιαπραγμάτευτη.
Γνωρίζετε καλά ότι σήμερα, ένα μεγάλο μέρος του ρόλου σας συνίσταται στο να βοηθήσετε τα παιδιά να μάθουν να διακρίνουν τα τεκμηριωμένα γεγονότα από τους σαγηνευτικούς μύθους που συχνά διακινούνται για να υποδαυλίσουν επικίνδυνα πάθη. Έτσι, θωρακίζετε όχι μόνο τη γνώση, αλλά και τη δημοκρατική συνείδηση της νέας γενιάς.
Με αυτές τις σκέψεις, και με τη διαβεβαίωση ότι είμαι σταθερά στη διάθεσή σας για οποιοδήποτε ζήτημα αφορά την διευκόλυνση της επιτέλεσης του λειτουργήματός σας, εύχομαι ολόψυχα κάθε επιτυχία στις εργασίες του σεμιναρίου, καλή δύναμη στον καθένα και τη καθεμιά σας, και καλή συνέχεια σ’ αυτή την πολύτιμη πρωτοβουλία».










.webp)