Εδώ καράβια χάνονται, βαρκούλες αρμενίζουν!!! ακούω τα χαιρέκακά σας σχόλια. Κι όμως χρειάζεται που και που να ξεχνιόμαστε λιγάκι και να αφήνουμε -αν γίνεται- στο καναβάτσο τη γκρίνια και τη μιζέρια. Ας αρμενίσουμε, λοιπόν, στραβά στα πέλαγα των ξένων ταινιών που γυρίστηκαν στη χώρα μας. Με βάρκα την ελπίδα τους.
Απ' όλα τα νησιά, τη μερίδα του λέοντος κατέχει η λεβεντομάνα Κρήτη. Τον πεντοζάλη της έσυραν με υποδειγματική εξωστρέφεια δυο διεθνείς κοσμοπολίτες έλληνες που πάτησαν γερά πάνω στον "αφορισμένο" Καζαντζάκη, ο Ζιλ Ντασέν κι ο Μιχάλης Κακογιάννης, με τα αριστουργήματα Ο Χριστός ξανασταυρώνεται [He Who Must Die, 1957] και Αλέξης Ζορμπάς[Zorba the Greek, 1964]. Επίκαιροι τίτλοι όσο ποτέ ξανά: η Ελλάς ξανα-ευρώ-νεται και οι ζορμπάδες δεν τελειώνουν ποτέ.
Σε Κρήτη και Κω περιδιαβάζει τον πρώιμο σαλό Στρόζεκ ο Werner Herzog, στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Σημάδια της ζωής [Lebenszeichen, 1968]. Η αγάπη του για την Ελλάδα φάνηκε από το 1962 ήδη, όταν είχε πρωτοσκηνοθετήσει τον δικό του πειραματικό Ηρακλή [Herakles]. Στο αντίποδα έρχεται το 1970 ο επικός στρατηγός Πάτον [Patton] του George C. Scott και του Franklin J. Schaffner.
Η τηλεόραση μας χαρίζει μια σπουδαία σειρά με την εμβληματική μουσική του Μαρκόπουλου και την αναφορά στον περαματάρη, Ποιος πληρώνει το βαρκάρη [Who Pays the Ferryman?, 1977] του Michael J. Bird. Πέραν της μεγαλονήσου, σε Δήλο, Μύκονο και Σαντορίνη κάνουν ιψενική κρουαζιέρα Οι εραστές του καλοκαιριού [Summer Lovers, 1982] του Randal Kleiser. Μια ταινία που παρεξηγήθηκε ως ερωτική περιπέτεια και επανεκτιμήθηκε πολλές φορές ξανά στις επόμενες δεκαετίες. Στον αντίποδα, και πάλι, ο πολλά ελαφρύς και διασκεδαστικός πιτσιρικάς που φέρει το αστείο όνομα Τζατζίκι[Tsatsiki, morsan och polisen, 1999] της σκανδιναβής Ella Lemhagen.
Εξίσου ισχυρή σε μαγνητισμό και η καμακοκρατούμενη Ρόδος, την οποία μετέτρεψε σε σκηνικό για πρώτη φορά ο Μιχάλης Γαζιάδης με την Άννα Ροδίτη του [Anna of Rhodes, 1948]. Αρκετά αργότερα ανακάλυψαν τον κοσμοπολίτικο χαρακτήρα της ο Stanley Donen [Δέμα Εκπλήξεως /Surprise Package, 1960], ο συνήθης ύποπτος Τζέη Λη Τόμσον [Τα κανόνια του Ναβαρόνε /The Guns of Navarone, 1961] και ο Edouard Molinaro [Επιχείρησις: το κυνήγι του άνδρα /Male Hunt, 1964].
Στη νήσο των ιπποτών άπλωσαν τα [ψυχρό- ή θερμό-]πολεμικά τους δίκτυαΤο κυνήγι της Μέδουσας [Medusa, 1977] του Gordon Hessler, ηΑπόδραση στην Αθήνα [Escape to Athena, 1979] του ελληνοαυστραλού George P. Cosmatos. Μια δεκαετία μετά η Ζακλίν Μπισέ μας περιέγραψε τιςΕρωτικές διακοπές μιας 40άρας [High Season, 1987] κι ο Μπεν Κίνγκσλεϊ μας ξενάγησε στο ιδιόρρυθμο Νησί του Πασχάλη [Pascali's Island, 1988] υπό την μπαγκέτα του, πολλά βαρύ πια, James Dearden. Υπονοώντας όμως τη Σύμη και λίγο τη Νάξο!
Υπάρχουν όμως και νεότερα. Μια ματιά στο τρέηλερ για το Τραγούδι του Βασιλιά Σολομώντα [Song of King Solomon, 2011] του Stephen Southouse θα σας εξαγνίσει [ή όχι] στην πηγή της Καλλιθέας και στην ακρόπολη της Λίνδου.
Υπάρχουν όμως και νεότερα. Μια ματιά στο τρέηλερ για το Τραγούδι του Βασιλιά Σολομώντα [Song of King Solomon, 2011] του Stephen Southouse θα σας εξαγνίσει [ή όχι] στην πηγή της Καλλιθέας και στην ακρόπολη της Λίνδου.
Και πάλι ακούω μερικά παρατεταμένα "τσκ τσκ τσκ". Δεκαετίες πριν ο φέρελπις Nico Mastorakis είχε οργώσει και προλειάνει το έδαφος [Devils in Mykonos (1977), The Next One (1984)]. Από κοντά κι ο Τζέη Λη Τόμσον με την ωνάσσειο βιογραφία Ο Έλληνας Μεγιστάνας [The Greek Tycoon, 1978] ο οποίος έφτασε -φυσικά- ίσαμε την Κέρκυρα. Ή, θυμίζω, κι εκείνη τη ρομαντικήΣίρλεϊ Βάλενταϊν [Shirley Valentine, 1989] που βρήκε τελικά εκεί τον τέλειο εραστή στο πρόσωπο του μουστακαλή Μπιλ Κόντι. Την οποία σήμερα πολλοί θέλουν να αντιγράψουν αλλά με τι προσόντα;
Παραδοσιακή, αλλά μυστηριακή η μικρούλα Ύδρα, τράβηξε αμέσως τα βλέμματα των παραγωγών. Η αρχή έγινε από δύο Φαίδρες που "έλαβαν" πρόσκληση από μια Μαρίνα, Το κορίτσι με τα μαύρα [1956]. Πρώτη η Sophia Loren στο Παιδί και το Δελφίνι [Boy on a Dolphin, 1957] του Jean Negulesco, που κολύμπησε στον Σαρωνικό, στη Δήλο και στη Ρόδο. Κι ύστερα κι ύστερα, η ακτινοβόλος Μελίνα Μερκούρη στην αρχαιοτραγική Phaedra[1962] του Τζούλη της.
Εντός κόλπου, στις εξίσου μαρτυρικές Σπέτσες, ύφανε τα δίχτυα του Ο Μάγος[The Magus, 1968] του John Fowles με πρωταγωνιστές τους Anthony Quinn, Michael Caine και Candice Bergen. Και τέσσερις δεκαετίες μετά, ο δυτικοαφρικανός Αλκι Ντέιβιντ δικαίωσε τη ναυτική παράδοση της οικογένειάς του με μια τριλογία [The Freediver (2004), Fishtales (2007) και Voyage: Killing Brigitte Nielsen (2007)].
Από την άλλη μεριά, στο Ιόνιο, τα σκήπτρα κρατεί δικαιωματικά η αχίλλειος Κέρκυρα της πονεμένης Αυτοκράτειρας Σίσι [The Young Empress / The Fateful Years of an Empress, 1956-57]. Εκεί κατοικοεδρεύουν Ο Εκτελεστής[The Executioner, 1970] του Sam Wanamaker, Οι Διαρρήκτες Μπελμοντό και Σαρίφ [The Burglars, 1971] του Henri Verneuil, η Φαιδώρα [Fedora, 1978] του Billy Wilder και Ο πράκτοράς μας στην Ελλάδα [On a vole la cuisse de Jupiter, 1980] του Philippe de Broca.
Ακολουθεί ασθμαίνοντας η Κεφαλλονιά με Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι [Captain Corelli's mandolin, 2001] του John Madden με την Penelope και τον Nicolas Cage. Συν τα Συντρίμμια Ψυχής που ήδη προανέφερα.
Επόμενο δυναμικό σκηνικό οι υπόλοιπες Κυκλάδες. Η Αμοργός καταδυομένη στο Απέραντο Γαλάζιο [Le grand bleu /The Big Blue, 1988] του Luc Besson. Η Σαντορίνη της Λάρα Κροφτ με Το λίκνο της ζωής [Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life, 2003] του εφετζή Jan de Bont. Η Μήλος του Περάκη με το τότε γερμανικό του κρυόμπλαστρο χιούμορ [Ιδού η Μήλος, ιδού και το πήδημα /Milo-Milo, 1979]. Τα μαθήματα που πήρε από τον δάσκαλο/μέντορα Volker Schloendorff δεν τα αφομοίωσε αμέσως, πράμα το οποίο δεν ισχύει για το δάσκαλο [Ο Ταξιδιώτης /Homo Faber].
Υπόλοιπο Δωδεκανήσων και Σποράδες. Η χαμηλότονη Σύμη φιλοξένησε, εκτός του Πασχάλη [όχι του Αρβανιτίδη αλλά του Κίνγκσλεϊ], το μινιμαλιστικόΚαλοκαίρι της Άννας [Annas Sommer, 2001] της Jeanine Meerapfel και του Φλώρου Φλωρίδη. Και το άγονο Καστελόριζο δοξάστηκε από τη Βάνα Μπάρμπα [που κατάντησε να παίζει "δώσε και μένα"] και τον Gabriele Salvatores [Μεντιτερανέο /Mediterraneo, 1991]. Τέλος οι αξιαγάπητες νήσοι του Παγασητικού [Σκιάθος, Σκόπελος] έσπασαν ταμεία επειδή απλώθηκε να στεγνώσει επάνω τους το μιούζικαλ των Abba Mάμμα Mία! [Mamma Μia!, 2008]. Here I go again, μάμμα.
Επιμύθιο: βρήκα το παντελόνι σου, στα βράχια της Αλόννησου!!!
Ocean's Top 11
1957: Ο Χριστός ξανασταυρώνεται [He Who Must Die, 122'] του Jules Dassin
1962: Φαίδρα [Phaedra, 115'] του Jules Dassin
1964: Αλέξης Ζορμπάς [Zorba the Greek, 142'] του Μιχάλη Κακογιάννη
1968: Σημάδια της ζωής [Lebenszeichen, 91'] του Werner Herzog
1978: Φαιδώρα [Fedora, 116'] του Billy Wilder
1982: Οι εραστές του καλοκαιριού [Summer Lovers, 98'] του Randal Kleiser
1988: Απέραντο Γαλάζιο [Le grand bleu /The Big Blue, 168'] του Luc Besson
1989: Σίρλεϊ Βάλενταϊν [Shirley Valentine, 108'] του Lewis Gilbert
1991: Ο Ταξιδιώτης [Homo Faber / Voyager, 117'] του Volker Schloendorff
1991: Μεντιτερανέο [Mediterraneo, 96'] του Gabriele Salvatores
2002: Χωρίς Ταυτότητα [The Bourne Identity, 119'] του Doug Liman
1962: Φαίδρα [Phaedra, 115'] του Jules Dassin
1964: Αλέξης Ζορμπάς [Zorba the Greek, 142'] του Μιχάλη Κακογιάννη
1968: Σημάδια της ζωής [Lebenszeichen, 91'] του Werner Herzog
1978: Φαιδώρα [Fedora, 116'] του Billy Wilder
1982: Οι εραστές του καλοκαιριού [Summer Lovers, 98'] του Randal Kleiser
1988: Απέραντο Γαλάζιο [Le grand bleu /The Big Blue, 168'] του Luc Besson
1989: Σίρλεϊ Βάλενταϊν [Shirley Valentine, 108'] του Lewis Gilbert
1991: Ο Ταξιδιώτης [Homo Faber / Voyager, 117'] του Volker Schloendorff
1991: Μεντιτερανέο [Mediterraneo, 96'] του Gabriele Salvatores
2002: Χωρίς Ταυτότητα [The Bourne Identity, 119'] του Doug Liman
















