Αυτό φαίνεται να υποστηρίζει ο πρόεδρος του Ιερού Συνδέσµου Κληρικών Ελλάδος (Ι.Σ.Κ.Ε.) Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Σελλής σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα "Διάλογος" των Τρικάλων της 6/6/2011. Όλη τη συνέντευξη του εφημέριου του καθεδρικού Ι.Ναού του Αγ. Πέτρου στο Αργος π. Γεωργίου Σελλή μπορείτε να την διαβάσετε στην συνέχεια.
∆υσαρέσκεια για τους “εθνοσωτήρες”, οι οποίοι, τώρα, προτείνουν για «κάθε 10 κληρικούς που συνταξιοδοτούνται να προσλαµβάνεται 1», αλλά και λόγω της «άρσης της κυβερνητικής διαβεβαίωσης στην Ιερά Σύνοδο για 300 διορισµούς εντός του 2011». Αν πάµε έτσι, τότε
«πολλές ενορίες θα µείνουν χωρίς παπάδες! Ίσως αυτό να ήταν και το ζητούµενο...» Η οικονοµική κρίση µείωσε τα έσοδα των Ιερών Ναών «κατά 40-45%» Σε επαγρύπνηση ο εφηµεριακός κλήρος για το ενδεχόµενο περικοπής του µισθού «Αν αποφασιστεί η πλήρης διακοπή της µισθοδοσίας του ορθόδοξου κλήρου, ίσως η ηγεσία της Εκκλησίας ζητήσει από το Κράτος να της επιστραφεί µέρος της περιουσίας, που του έχει δωρίσει!» «Αν επέτρεπαν τα ξένα αφεντικά, την εκµετάλλευση του ορυκτού µας πλούτου, θα γινόµασταν ο ρυθµιστής της Οικονοµίας στην Ευρώπη» «Στο απυρόβλητο οι έχοντες και κατέχοντες. Άλλοι βγάζουν τα κάστανα απ’ τη φωτιά»
“δ”: Οι ιερείς εντάσσονται στο νέο καθεστώς προσλήψεων που θα ισχύει στο ∆ηµόσιο, το “5 προς 1”. ∆ηλαδή, για κάθε πέντε που θα συνταξιοδοτούνται θα προσλαµβάνεται µόνον ένας. Πιστεύετε ότι ο κλήρος αδικείται κατάφωρα;
π. Γ. Σελλής: Τα πράγµατα πιστεύω πως είναι πολύ σοβαρότερα απ’ ό,τι φαίνονται σήµερα. Κάποιοι οδήγησαν τη χώρα µας στα πρόθυρα (δεν ξέρω αν τα ’χουµε ξεπεράσει) της καταστροφής.
Μέσα σ’ αυτό το κλίµα καλούνται µερικοί να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά, ενώ οι έχοντες και
κατέχοντες παραµένουν στο απυρόβλητο. Τα µέτρα που παίρνονται από την Κυβέρνηση πιστεύουν
µερικοί πως θα βγάλουν τη χώρα από την κρίση,την στιγµή που στα e-mails, τα οποία διανέµουν τα
διάφορα blogs κατά συρροή σήµερα στο διαδίκτυο, φαίνεται πως αν επέτρεπαν τα ξένα αφεντικά, την εκµετάλλευση του ορυκτού µας πλούτου,θα γινόµασταν ο ρυθµιστής της Οικονοµίας στην Ευρώπη.
Όσον αφορά στο ερώτηµά σας, ναι θα ισχύσει και για τους Ιερείς, όχι πλέον το 5 προς 1, αυτό είναι παλιό σενάριο, αλλά το 10 προς 1, σύµφωνα µε τις νέες προτάσεις των “εθνοσωτήρων”. Επίσης, πρέπει να προσθέσω πως δεν ισχύει και η διαβεβαίωση που δόθηκε στην Ιερά Σύνοδο για τον διορισµό 300 Κληρικών µέσα στο 2011. Και οι δύο αυτές περιπτώσεις και το 10 προς 1, αλλά και
ο µη διορισµός νέων Εφηµερίων, θα έχουν ως αποτέλεσµα πολλές ενορίες, ιδίως στις ακριτικές
περιοχές, να µείνουν χωρίς Ιερείς. Το πρόβληµα υπήρχε και πριν από την εφαρµογή του Νόµου,αφού ένας Κληρικός εξυπηρετούσε µέχρι και πέντε ενορίες. Φαντάζεστε τώρα τι θα γίνει. Όµως,
ίσως αυτό να ήταν και το ζητούµενο…
“δ”: Πώς σκέπτεσθε ν’ αντιδράσετε στο επικείµενο “κούρεµα” µισθών των κληρικών κατά 50%,µε βάση σενάρια που είδαν, προσφάτως, το“φως” στον έντυπο & ηλεκτρονικό Τύπο;
π. Γ. Σελλής: Όσον αφορά αυτό το σενάριο,τουλάχιστον από το γραφείο του Υφυπουργού κου Σαχινίδη, µας διαβεβαίωσαν, πως δεν ισχύει.Όµως, επειδή γνωρίζουµε ότι όπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά, είµαστε σε συνεχή επαγρύπνηση.
“δ”: Είναι αρκετός ο κρατικός µισθός;
π. Γ. Σελλής: Ξεκινά από 700 ευρώ.
“δ”: Ο κόσµος …φωνάζει για τα “τυχερά”. Πολλοί σας κατηγορούν κιόλας ότι τα… εκβιάζετε ή τα
ζητείτε µε τον… τρόπο σας.
π. Γ. Σελλής: Είµαστε κάθετοι στο θέµα αυτό.Όποιος Κληρικός, ζητήσει, µε τον ένα ή τον άλλο τρόπο τυχερά και σκανδαλίσει, να καθαιρείται.
“δ”: Η οικονοµική κρίση έχει επηρεάσει το παγκάρι;
π. Γ. Σελλής: Είµαι σε µεγάλη ενορία και µπορώ να σας βεβαιώσω πως η πτώση των εσόδων είναι
40 µε 45%.
“δ”: “Ναι” ή “όχι” στο χωρισµό Κράτους-Εκκλησίας και γιατί;
π. Γ. Σελλής: Για να υπάρξει χωρισµός, θα πρέπει να υπάρχει δεσµός. Αυτό που συµβαίνει στην
Ελλάδα είναι µια ιδιάζουσα περίπτωση, που έχει τα θεµέλιά της στο παρελθόν. Υπήρξε, άσχετα αν
ξεπεράστηκαν τα όρια πολλές φορές και από τις δύο πλευρές, ο θεσµός της “συναλληλίας”.
Οι αρµοδιότητες του Κράτους είναι συνταγµατικώς διαχωρισµένες από τις αντίστοιχες της Εκκλησίας. Ως εκ τούτου, πρέπει να µιλάµε για «επα-ναπροσδιορισµό των σχέσεων Κράτους-Εκκλη-
σίας» και όχι περί χωρισµού. Επαναπροσδιορισµός, που ως βάση του πρέπει να είναι η απαρέγκλιτη εφαρµογή των θρησκευτικών ελευθεριών, οι οποίες, άλλωστε, προστατεύονται ποικιλοτρόπως ο καθένας είναι ελεύθερος να τελέσει πολιτικό γάµο, πολιτική κηδεία ή να µη βαφτίσει το παιδί του. Προς αυτήν την κατεύθυνση συνέβαλε,ασφαλώς, και η απάλειψη του θρησκεύµατος από τις ταυτότητες.
Αρκετοί ζητούν πλήρη αναθεώρηση του άρθρου 3 του Συντάγµατος, το οποίο αναφέρεται στις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας. Το γεγονός, όµως, ότι ως επικρατούσα θρησκεία της χώρας αναφέρεται η Θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού δεν περιορίζει την ελευθερία έκφρα-
σης άλλων θρησκευτικών πεποιθήσεων ή αθεrσµού. Άλλωστε, η συνταγµατική έννοια της «επικρατούσας» θρησκείας σηµαίνει όχι επίσηµη ή κρατική θρησκεία (όπως π.χ. στην Αγγλία, τη Νορβηγία ή άλλες ευρωπαrκές χώρες), αλλά θρησκεία της µεγάλης πλειοψηφίας του λαού (Ευ. Βενιζέλος,οµιλία στον ∆.Σ.Α., 8.6.2008 & Αναστάσιος Μαρίνος, Εφηµ. «Εστία», 12.5.2005). Προς τι, λοιπόν, οι φωνές περί αναθεώρησης ή και κατάργησης;
Όσον αφορά την µισθοδοσία του Κλήρου, επικρατεί η άποψη ότι η µισθολογική εξάρτηση των
κληρικών από το Κράτος δηµιουργεί ένα «δηµοσιοπαλληλικό status quo». Καµία αντίρρηση. Στο
άρθρο 13, παράγραφος 3 του Συντάγµατος,όµως, αναφέρεται χαρακτηριστικά πως οι λειτουργοί όλων των γνωστών θρησκειών υπόκεινται στην ίδια εποπτεία της Πολιτείας και στις ίδιες
υποχρεώσεις απέναντί της, όπως και οι λειτουργοί της επικρατούσας θρησκείας -δηλαδή, ίση αντιµε-
τώπιση των λειτουργών κάθε γνωστής θρησκείας.
Σηµειώνεται πως ο Μουφτής της Κοµοτηνής είναι δηµόσιος υπάλληλος και πληρώνεται από την τσέπη των φορολογουµένων. Ίση αντιµετώπιση, λοιπόν, δεν σηµαίνει αναγκαστικά διακοπή της µι-
σθοδοσίας του κλήρου -µπορεί να ερµηνευτεί και ως επέκταση, σε βάθος χρόνου, της µισθοδοσίας
και σε κληρικούς άλλων γνωστών θρησκειών. Ακόµη, όµως, κι’ αν αποφασιστεί η πλήρης διακοπή
της µισθοδοσίας του ορθόδοξου κλήρου, ποιός εγγυάται ότι η ηγεσία της Εκκλησίας δε θα ζητήσει απ’ το Κράτος να της επιστραφεί µέρος της περιουσίας (κτιριακής υποδοµής), που του είχε δωρίσει: π.χ. Ακαδηµία Αθηνών, Πανεπιστήµιο Αθηνών, Εθνική Βιβλιοθήκη, Ασκληπιείο Βούλας,Νοσοκοµείο Παίδων, Νοσοκοµείο Συγγρού, Μετσόβειο Πολυτεχνείο, Μαράσλειος Ακαδηµία, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Αιγινήτειο Νοσοκοµείο, Αρεταίειο Νοσοκοµείο, Ορφανοτροφείο Βουλιαγµένης, ΠΙΚΠΑ Βούλας, Ιπποκράτειο Νοσοκοµείο κ.λπ. Εποµένως, όταν µιλούν ορισµένοι, καλό είναι να λαµβάνουν όλα τα δεδοµένα υπ’ όψιν.
Με την νοµοθεσία που ισχύει σήµερα, η Εκκλησία της Ελλάδος αποτελεί Νοµικό Πρόσωπο ∆ηµοσίου ∆ικαίου. Ο «χωρισµός Κράτους-Εκκλησίας», µε την έννοια που του δίνουν ορισµένοι, ση-
µαίνει την µετατροπή της Εκκλησίας σε Νοµικό Πρόσωπο Ιδιωτικού ∆ικαίου, δηλαδή ισάξιο σωµα-
τείου. Αξίζει να θυµηθούµε, όµως, πως Ν.Π.∆.∆. είναι και το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συµβούλιο, όπως
και οι κατά τόπους κοινότητές του στην Ελλάδα (συνολικός πληθυσµός περί τους 5.500), ενώ, µέχρι πριν από λίγα χρόνια, και η Καθολική Εκκλησία Ελλάδος χαρακτηρίζονταν Ν.Π.∆.∆.
“δ”: Κάποιοι λέγουν πως όποιος αποτυγχάνει σήµερα στην ζωή επιλέγει -«ως την µόνη εύκολη λύση»- την οδό της ιεροσύνης…
π. Γ. Σελλής: “Οι του βίου ναυαγοί του Υψίστου λειτουργοί;”. Αν εκεί φθάσαµε είµαστε άξιοι της
µοίρας µας. Πάντως, πρέπει να γνωρίζετε πως για να γίνει κανείς κληρικός θα πρέπει να έχει τις δύο
κλήσεις. Πρώτον την κλήση, το κάλεσµα από τον Θεό και δεύτερον, την κλίση, δηλαδή την ροπή,
την έφεση, για να το πραγµατοποιήσει.
Ι.∆.Π.


















