35 περιπτώσεις διαφθοράς και παράβασης καθήκοντος σε δήμους της Περιφέρειας σύμφωνα με την έκθεση του επιθεωρητή δημόσιας διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή. Σε πολλές περιπτώσεις λόγω ατιμωρησίας των παραβατών παρενέβη ο ίδιος ο κ. Ρακιντζής και κατέθεσε ένσταση. Στην έκθεση του επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λ. Ρακιτζή περιλαμβάνονται αρκετές περιπτώσεις που αφορούν και την περιοχή της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Οι υποθέσεις αφορούν σε επίορκους υπαλλήλους των δήμων που στην ουσία δεν άσκησαν σωστά τα καθήκοντά τους και για το λόγο αυτό ο επιθεωρητής Λ. Ρακιτζής κατέθεσε ενστάσεις ώστε να υπάρξει η απαιτούμενη τιμωρία και να εφαρμοστεί ο νόμος. Οι περιπτώσεις που αναφέρονται είναι ενδεικτικές και δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Συγκεκριμένα για την περιφέρεια Πελοποννήσου έχουμε:
Ένσταση κατά απόφασης του δηµάρχου Ανατολικής Μάνης, µε την οποία υπάλληλος απηλλάγη από το πειθαρχικό παράπτωµα της εκτός υπηρεσίας αναξιοπρεπούς για υπάλληλο διαγωγής. Συγκεκριµένα ο εγκαλούµενος ιδιοποιήθηκε παράνοµα ξένα (υλικά) κινητά πράγµατα που περιήλθαν στην κατοχή του. Ειδικότερα: Ενώ η .......κάτοικος Γερµανίας αγόραζε τµηµατικά ελαιόλαδο από εταιρεία, κατέθετε τµηµατικά χρηµατικά ποσά ανερχόµενα συνολικά στο ποσό των 7.122,50 € προς εξόφληση του τιµήµατος του ελαιόλαδου, εκ παραδροµής στο λογαριασµό του εγκαλούµενου σε Τράπεζα αντί στο λογαριασµό του νόµιµου εκπροσώπου της εταιρείας. Ο εγκαλούµενος δεν επέστρεψε τα ποσά αυτά στην ιδιοκτήτρια παρά τις προς τούτο οχλήσεις της, ούτε και στον δικαιούχο, αλλά τα κατακράτησε και τα ιδιοποιήθηκε παράνοµα ενσωµατώνοντας αυτά στην ατοµική του περιουσία.
Ένσταση κατά απόφασης του Γενικού Γραµµατέα Περιφέρειας Πελοποννήσου, µε την οποία υπάλληλος απηλλάγη από τα πειθαρχικά παραπτώµατα της αµέλειας και της ατελούς ή µη έγκαιρης εκπλήρωσης του καθήκοντος. Συγκεκριµένα από τον έλεγχο του ΣΕΕ∆∆ διαπιστώθηκε ότι ο εγκαλούµενος δε µερίµνησε ως Πρόεδρος της επιτροπής παραλαβής των εργασιών του έργου «Βελτίωση Λιµένος Κυπαρισσίας» για την προσωρινή παραλαβή του, ενώ παρήλθαν έξι (6) µήνες από τη βεβαιωµένη περάτωσή του (9-12-2008). Για τις διαπιστωθείσες από το ΣΕΕ∆∆ παραλείψεις και άλλων υπαλλήλων, στους οποίους ασκήθηκε πειθαρχική δίωξη εκδόθηκαν απαλλακτικές πειθαρχικές αποφάσεις και κατ' αυτών ο ΓΕ∆∆ άσκησε ένσταση.
Ένσταση κατά απόφασης του νοµάρχη Μεσσηνίας, µε την οποία επιβλήθηκε σε υπάλληλο Πολεοδοµικού Τµήµατος η πειθαρχική ποινή του προστίµου µιας εβδοµάδας των µηνιαίων αποδοχών για το πειθαρχικό παράπτωµα της αµέλειας και της ατελούς εκπλήρωσης του καθήκοντος. Συγκεκριµένα, από έλεγχο που διενήργησε το ΣΕΕ∆∆ διαπιστώθηκε ότι ο εγκαλούµενος δεν αναζήτησε την απαιτούµενη έγκριση για τις επιτρεπόµενες χρήσεις γης σε οικισµό κατά το στάδιο ελέγχου πληρότητας του φακέλου, αλλά ούτε κατά τα λοιπά στάδια ελέγχου της αρχιτεκτονικής µελέτης οικοδοµικής άδειας µε τίτλο «ανέγερση ισογείου πρατηρίου υγρών καυσίµων, πλυντηρίου και λιπαντηρίου» κατά παράβαση των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 3 του Π∆ 8/13-7-1993. Έτσι εκδόθηκε η εν λόγω οικοδοµική άδεια, ενώ η δραστηριότητα του πρατηρίου υγρών καυσίµων δεν ήταν συµβατή µε τις επιτρεπόµενες χρήσεις γης στο συγκεκριµένο οικισµό.
Ένσταση κατά απόφασης του Πειθαρχικού Συµβουλίου Υπαλλήλων της Αποκεντρωµένης ∆ιοίκησης Πελοποννήσου ∆υτικής Ελλάδας και Ιονίου, µε την οποία επιβλήθηκε σε υπάλληλο η πειθαρχική ποινή της προσωρινής παύσης έξι µηνών µε πλήρη στέρηση αποδοχών για το πειθαρχικό παράπτωµα της παράβασης καθήκοντος κατά τον Ποινικό Κώδικα ή άλλους ειδικούς ποινικούς νόµους. Συγκεκριµένα, ο εγκαλούµενος ως υπόλογος διαχειριστής και παράλληλα Προϊστάµενος Τµήµατος, στις 25-9-2009 παρέδωσε σε εκπρόσωπο εταιρείας την επιταγή των 230.000,00 € ποσό που αντιπροσωπεύει την επιχορήγηση της επένδυσης, χωρίς να ελέγξει το φάκελο του φορέα της επένδυσης και να διαπιστώσει την ύπαρξη σύµβασης ενεχύρου απαιτήσεων Τράπεζας, η οποία είχε επιδοθεί νοµίµως µε δικαστικό επιµελητή δια του πρωτοκόλλου της Υπηρεσίας. Επίσης, από την 25η Σεπτεµβρίου 2009 έως την 4η Αυγούστου 2010, δεν προέβη εγγράφως σε καµία ενέργεια, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία ανάκλησης της απόφασης υπαγωγής και επιστροφής του καταβληθέντος ποσού εντόκως.
Ακόµη, στις 23-12-2008 ο εγκαλούµενος εξέδωσε επιταγή ποσού 467.300,00 € στο όνοµα εταιρείας ως προκαταβολή της προβλεπόµενης επιχορήγησης (50%) µε την προσκόµιση εγγυητικής επιστολής Τράπεζας ποσού 514.030,83 € αν και η εταιρεία είχε συνάψει σύµβαση ενεχύρου απαιτήσεων, όµως η πρώτη εκταµίευση πραγµατοποιήθηκε στις 21- 08-2009, δηλ. οκτώ (8) µήνες µετά την καταβολή της προκαταβολής. Στην υπόθεση αυτή εµπλέκεται και άλλος υπάλληλος, στον οποίο επιβλήθηκε επιεικής πειθαρχική ποινή και για το λόγο αυτό άσκησε ένσταση ο ΓΕ∆∆.
ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΕΣ ΔΙΩΞΕΙΣ ΑΠΟ ΡΑΚΙΝΤΖΗ
Ο ΓΕ∆∆ βάσει νόμου δύναται να ασκεί ο ίδιος ή να διατάσσει την άσκηση πειθαρχικής δίωξης κατά υπαλλήλων των δηµόσιων φορέων. Σκοπός της αρµοδιότητάς του αυτής είναι η ταχεία έναρξη της πειθαρχικής διαδικασίας, ιδίως όταν από τις επιθεωρήσεις, τους ελέγχους, τους επανελέγχους και τις έρευνες που διεξάγει ο ίδιος ή τα Σώµατα και οι Υπηρεσίες Επιθεώρησης και Ελέγχου διαπιστώνεται η τέλεση πειθαρχικών παραπτωµάτων, αλλά και η απρόσκοπτη ολοκλήρωσή της. Κατά το 2011, ο ΓΕ∆∆ άσκησε ο ίδιος ή µέσω των αρµοδίων πειθαρχικών οργάνων πειθαρχική δίωξη κατά οκτώ (8) υπαλλήλων ή λειτουργών του δηµόσιου τοµέα µε την παραποµπή τους στα αρµόδια υπηρεσιακά πειθαρχικά συµβούλια. Ενδεικτικά αναφέρονται υποθέσεις, στις οποίες άσκησε πειθαρχική δίωξη ο ίδιος ο ΓΕ∆∆.
Σε βάρος υπαλλήλου της Περιφέρειας Πελοποννήσου ασκήθηκε πειθαρχική δίωξη για το πειθαρχικό παράπτωµα της παράβασης καθήκοντος κατά τον ποινικό ή άλλους ειδικούς ποινικούς νόµους καθώς, όντας Προϊστάµενος της ∆ΕΚΕ κατά παράβαση των υπηρεσιακών του καθηκόντων δεν άσκησε τη δέουσα εποπτεία στον υφιστάµενό του επιβλέποντα µηχανικό δηµόσιου έργου, µε συνέπεια από πράξεις και παραλείψεις του τελευταίου κατά παράβαση της νοµοθεσίας Κατασκευής ∆ηµοσίων Έργων να ωφεληθεί παράνοµα ο ανάδοχος του έργου µε το ποσό των 5.395.000€ και να ζηµιωθεί το Ελληνικό ∆ηµόσιο.
Σε βάρος υπαλλήλου της Περιφέρειας Πελοποννήσου ασκήθηκε πειθαρχική δίωξη για το πειθαρχικό παράπτωµα της παράβασης καθήκοντος κατά τον ποινικό ή άλλους ειδικούς ποινικούς νόµους καθώς, όντας επιβλέπων µηχανικός δηµόσιου έργου µε πράξεις και παραλείψεις του κατά παράβαση της νοµοθεσίας Κατασκευής ∆ηµοσίων Έργων ωφέλησε παράνοµα τον ανάδοχο του έργου µε το ποσό των 5.395.000€ , ζηµιώνοντας το Ελληνικό ∆ηµόσιο.
ΕΝΑΡΞΗ / ΕΠΙΣΠΕΥΣΗ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Ο Λ. Ρακιντζής, στο πλαίσιο της θεσµικής του αποστολής, παγίως, ενηµερώνει εγγράφως όσους φορείς δεν προχωρούν στον πειθαρχικό έλεγχο των εµπλεκοµένων ότι αυτός είναι υποχρεωτικός κατά τα ανωτέρω και ότι η ληφθείσα απόφαση για τη µη άσκηση πειθαρχικού ελέγχου πρέπει να ανακληθεί. Ένα µεγάλο µέρος της συµµετοχής του ΓΕ∆∆ στην πειθαρχική διαδικασία αφορά στην παρέµβασή του για την έναρξη ή την επίσπευση της πειθαρχικής διαδικασίας. Ενδεικτικά, αναφέρονται περιπτώσεις που κατά το 2011 κατόπιν παραγγελίας του ΓΕ∆∆ τα αρµόδια πειθαρχικά όργανα αποφάσισαν τη λήψη διοικητικών µέτρων :
• Υπάλληλος Περιφερειακής Ενότητας τέθηκε σε αργία για την πράξη της αδικαιολόγητης αποχής από την εκτέλεση των καθηκόντων του.
• ∆ηµοτικός Σύµβουλος και Αντιδήµαρχος τέθηκαν σε αργία για την πράξη της απιστίας.
• Υπάλληλος ∆ήµου τέθηκε σε αργία για την πράξης της υπεξαίρεσης κατ' εξακολούθηση.
ΣΤΟΥΣ ΟΤΑ ΤΑ «ΣΚΗΠΤΡΑ» ΤΗΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για το 2011 του επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή, οι ΟΤΑ κατέχουν τη θλιβερή πρωτιά στο Δημόσιο και για το 2011, καθώς οι δύο στις πέντε υποθέσεις που εξετάστηκαν αφορούσαν σε δήμους και περιφέρειες.
Αναλυτικότερα το 32% των υποθέσεων αφορούσαν σε δήμους, το 1,1% σε δημοτικές επιχειρήσεις και το 7,8% σε περιφέρειες (σύνολο 40,9%).
Σύμφωνα με την έκθεση, το 2011 κοινοποιήθηκαν στο Γραφείο του ΓΕΔΔ, 1.900 πειθαρχικές αποφάσεις μονομελών και συλλογικών πειθαρχικών οργάνων που εκδίκασαν πειθαρχικές υποθέσεις σε πρώτο βαθμό. Από τις αποφάσεις αυτές οι 1.245 αφορούσαν το στενό δημόσιο τομέα, δηλαδή δημόσιες υπηρεσίες, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ α' και β' βαθμού και οι 655 τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, δηλαδή, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί).
Από τις 1.245 υποθέσεις, οι 436 αφορούσαν στους δήμους, οι 15 τις δημοτικές επιχειρήσεις και οι 105 τις περιφέρειες. Ο επιθεωρητής εξέτασε 1.403 υποθέσεις και παρέπεμψε στον εισαγγελέα 393. Αναφερόμενος στην έκθεσή του, ο Λ. Ρακιντζής επέμεινε ιδιαίτερα στην αλλαγή του πειθαρχικού δικαίου, που του αφαιρεί τη δυνατότητα να ασκεί ενστάσεις κατά αποφάσεων πειθαρχικών συμβουλίων, καθώς όπως τόνισε, με αυτό τον τρόπο αυξάνεται η ατιμωρησία.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο Λ. Ρακιντζής στην έκθεσή του, «όπως και τις προηγούµενες χρονιές η οικονοµική διαχείριση αποτέλεσε το βασικό περιεχόµενο των περισσότερων υποθέσεων(44,7% του συνόλου) µε τα πολεοδοµικά και περιβαλλοντικάζητήµατα να ακολουθούν (12,5% συνολικά). Η µεταφορά πολλώναρµοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση στην ΤοπικήΑυτοδιοίκηση και ειδικότερα στους δήµους αποτυπώθηκε καιστο έργο του ΓΕ∆∆.
Αντιθέτως, η γεωγραφική κατανοµή τωνελεγχόµενων φορέων δεν έχει µεταβληθεί σηµαντικά εφόσον και για το 2011 η Αττική βρίσκεται στην πρώτη θέση τόσο σε ό,τι αφοράτους δήµους όσο και σε ό,τι αφορά στις λοιπές υπηρεσίες, στιςοποίες βέβαια περιλαµβάνονται και τα υπουργεία και οι υπόλοιπεςκεντρικές κρατικές δοµές».
ΠΟΣΟΣΤΟ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
• Περιφέρεια Αττικής 33% (144 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης 9,4% (41 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Ηπείρου 8% (35 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Πελοποννήσου 7,1% (35 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας 6,7% (29 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας 6,2% (27 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 5,7% (25 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Θεσσαλίας 5% (22 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Κρήτης 4,1% (18 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας 3,4% (15 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου 3% (13 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Ιονίων Νήσων 2,8% (12 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας 2,8% (12 υποθέσεις δήμων)
• Επικράτεια 2,8% (12 υποθέσεις δήμων)
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ: ΑΡΙΘΜΟΣ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΑΝΑ 100.000 ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ Τα πρωτεία κατέχουν η Π. Ηπείρου (19,8%) και η Π. Δ. Μακεδονίας (19,6%), ακολουθούμενες από την Π. Β. Αιγαίου (18%) και την Π. Πελοποννήσου (16,1%). Έπονται η Π. Ν. Αιγαίου (14,5%), η Π. Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης (13,3%), η Π. Αττικής (13%), η Π. Ι. Νήσων (12,2%), η Π. Στ. Ελλάδας (11,1%), η Π. Θεσσαλίας (9,8%), η Π. Κρήτης (8,3%) η Π. Κ. Μακεδονίας (7,6%), η Π. Δ. Ελλάδας (6,9%) και η Επικράτεια (0,6%).
Οι υποθέσεις αφορούν σε επίορκους υπαλλήλους των δήμων που στην ουσία δεν άσκησαν σωστά τα καθήκοντά τους και για το λόγο αυτό ο επιθεωρητής Λ. Ρακιτζής κατέθεσε ενστάσεις ώστε να υπάρξει η απαιτούμενη τιμωρία και να εφαρμοστεί ο νόμος. Οι περιπτώσεις που αναφέρονται είναι ενδεικτικές και δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Συγκεκριμένα για την περιφέρεια Πελοποννήσου έχουμε:
Ένσταση κατά απόφασης του δηµάρχου Ανατολικής Μάνης, µε την οποία υπάλληλος απηλλάγη από το πειθαρχικό παράπτωµα της εκτός υπηρεσίας αναξιοπρεπούς για υπάλληλο διαγωγής. Συγκεκριµένα ο εγκαλούµενος ιδιοποιήθηκε παράνοµα ξένα (υλικά) κινητά πράγµατα που περιήλθαν στην κατοχή του. Ειδικότερα: Ενώ η .......κάτοικος Γερµανίας αγόραζε τµηµατικά ελαιόλαδο από εταιρεία, κατέθετε τµηµατικά χρηµατικά ποσά ανερχόµενα συνολικά στο ποσό των 7.122,50 € προς εξόφληση του τιµήµατος του ελαιόλαδου, εκ παραδροµής στο λογαριασµό του εγκαλούµενου σε Τράπεζα αντί στο λογαριασµό του νόµιµου εκπροσώπου της εταιρείας. Ο εγκαλούµενος δεν επέστρεψε τα ποσά αυτά στην ιδιοκτήτρια παρά τις προς τούτο οχλήσεις της, ούτε και στον δικαιούχο, αλλά τα κατακράτησε και τα ιδιοποιήθηκε παράνοµα ενσωµατώνοντας αυτά στην ατοµική του περιουσία.
Ένσταση κατά απόφασης του Γενικού Γραµµατέα Περιφέρειας Πελοποννήσου, µε την οποία υπάλληλος απηλλάγη από τα πειθαρχικά παραπτώµατα της αµέλειας και της ατελούς ή µη έγκαιρης εκπλήρωσης του καθήκοντος. Συγκεκριµένα από τον έλεγχο του ΣΕΕ∆∆ διαπιστώθηκε ότι ο εγκαλούµενος δε µερίµνησε ως Πρόεδρος της επιτροπής παραλαβής των εργασιών του έργου «Βελτίωση Λιµένος Κυπαρισσίας» για την προσωρινή παραλαβή του, ενώ παρήλθαν έξι (6) µήνες από τη βεβαιωµένη περάτωσή του (9-12-2008). Για τις διαπιστωθείσες από το ΣΕΕ∆∆ παραλείψεις και άλλων υπαλλήλων, στους οποίους ασκήθηκε πειθαρχική δίωξη εκδόθηκαν απαλλακτικές πειθαρχικές αποφάσεις και κατ' αυτών ο ΓΕ∆∆ άσκησε ένσταση.
Ένσταση κατά απόφασης του νοµάρχη Μεσσηνίας, µε την οποία επιβλήθηκε σε υπάλληλο Πολεοδοµικού Τµήµατος η πειθαρχική ποινή του προστίµου µιας εβδοµάδας των µηνιαίων αποδοχών για το πειθαρχικό παράπτωµα της αµέλειας και της ατελούς εκπλήρωσης του καθήκοντος. Συγκεκριµένα, από έλεγχο που διενήργησε το ΣΕΕ∆∆ διαπιστώθηκε ότι ο εγκαλούµενος δεν αναζήτησε την απαιτούµενη έγκριση για τις επιτρεπόµενες χρήσεις γης σε οικισµό κατά το στάδιο ελέγχου πληρότητας του φακέλου, αλλά ούτε κατά τα λοιπά στάδια ελέγχου της αρχιτεκτονικής µελέτης οικοδοµικής άδειας µε τίτλο «ανέγερση ισογείου πρατηρίου υγρών καυσίµων, πλυντηρίου και λιπαντηρίου» κατά παράβαση των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 3 του Π∆ 8/13-7-1993. Έτσι εκδόθηκε η εν λόγω οικοδοµική άδεια, ενώ η δραστηριότητα του πρατηρίου υγρών καυσίµων δεν ήταν συµβατή µε τις επιτρεπόµενες χρήσεις γης στο συγκεκριµένο οικισµό.
Ένσταση κατά απόφασης του Πειθαρχικού Συµβουλίου Υπαλλήλων της Αποκεντρωµένης ∆ιοίκησης Πελοποννήσου ∆υτικής Ελλάδας και Ιονίου, µε την οποία επιβλήθηκε σε υπάλληλο η πειθαρχική ποινή της προσωρινής παύσης έξι µηνών µε πλήρη στέρηση αποδοχών για το πειθαρχικό παράπτωµα της παράβασης καθήκοντος κατά τον Ποινικό Κώδικα ή άλλους ειδικούς ποινικούς νόµους. Συγκεκριµένα, ο εγκαλούµενος ως υπόλογος διαχειριστής και παράλληλα Προϊστάµενος Τµήµατος, στις 25-9-2009 παρέδωσε σε εκπρόσωπο εταιρείας την επιταγή των 230.000,00 € ποσό που αντιπροσωπεύει την επιχορήγηση της επένδυσης, χωρίς να ελέγξει το φάκελο του φορέα της επένδυσης και να διαπιστώσει την ύπαρξη σύµβασης ενεχύρου απαιτήσεων Τράπεζας, η οποία είχε επιδοθεί νοµίµως µε δικαστικό επιµελητή δια του πρωτοκόλλου της Υπηρεσίας. Επίσης, από την 25η Σεπτεµβρίου 2009 έως την 4η Αυγούστου 2010, δεν προέβη εγγράφως σε καµία ενέργεια, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία ανάκλησης της απόφασης υπαγωγής και επιστροφής του καταβληθέντος ποσού εντόκως.
Ακόµη, στις 23-12-2008 ο εγκαλούµενος εξέδωσε επιταγή ποσού 467.300,00 € στο όνοµα εταιρείας ως προκαταβολή της προβλεπόµενης επιχορήγησης (50%) µε την προσκόµιση εγγυητικής επιστολής Τράπεζας ποσού 514.030,83 € αν και η εταιρεία είχε συνάψει σύµβαση ενεχύρου απαιτήσεων, όµως η πρώτη εκταµίευση πραγµατοποιήθηκε στις 21- 08-2009, δηλ. οκτώ (8) µήνες µετά την καταβολή της προκαταβολής. Στην υπόθεση αυτή εµπλέκεται και άλλος υπάλληλος, στον οποίο επιβλήθηκε επιεικής πειθαρχική ποινή και για το λόγο αυτό άσκησε ένσταση ο ΓΕ∆∆.
ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΕΣ ΔΙΩΞΕΙΣ ΑΠΟ ΡΑΚΙΝΤΖΗ
Ο ΓΕ∆∆ βάσει νόμου δύναται να ασκεί ο ίδιος ή να διατάσσει την άσκηση πειθαρχικής δίωξης κατά υπαλλήλων των δηµόσιων φορέων. Σκοπός της αρµοδιότητάς του αυτής είναι η ταχεία έναρξη της πειθαρχικής διαδικασίας, ιδίως όταν από τις επιθεωρήσεις, τους ελέγχους, τους επανελέγχους και τις έρευνες που διεξάγει ο ίδιος ή τα Σώµατα και οι Υπηρεσίες Επιθεώρησης και Ελέγχου διαπιστώνεται η τέλεση πειθαρχικών παραπτωµάτων, αλλά και η απρόσκοπτη ολοκλήρωσή της. Κατά το 2011, ο ΓΕ∆∆ άσκησε ο ίδιος ή µέσω των αρµοδίων πειθαρχικών οργάνων πειθαρχική δίωξη κατά οκτώ (8) υπαλλήλων ή λειτουργών του δηµόσιου τοµέα µε την παραποµπή τους στα αρµόδια υπηρεσιακά πειθαρχικά συµβούλια. Ενδεικτικά αναφέρονται υποθέσεις, στις οποίες άσκησε πειθαρχική δίωξη ο ίδιος ο ΓΕ∆∆.
Σε βάρος υπαλλήλου της Περιφέρειας Πελοποννήσου ασκήθηκε πειθαρχική δίωξη για το πειθαρχικό παράπτωµα της παράβασης καθήκοντος κατά τον ποινικό ή άλλους ειδικούς ποινικούς νόµους καθώς, όντας Προϊστάµενος της ∆ΕΚΕ κατά παράβαση των υπηρεσιακών του καθηκόντων δεν άσκησε τη δέουσα εποπτεία στον υφιστάµενό του επιβλέποντα µηχανικό δηµόσιου έργου, µε συνέπεια από πράξεις και παραλείψεις του τελευταίου κατά παράβαση της νοµοθεσίας Κατασκευής ∆ηµοσίων Έργων να ωφεληθεί παράνοµα ο ανάδοχος του έργου µε το ποσό των 5.395.000€ και να ζηµιωθεί το Ελληνικό ∆ηµόσιο.
Σε βάρος υπαλλήλου της Περιφέρειας Πελοποννήσου ασκήθηκε πειθαρχική δίωξη για το πειθαρχικό παράπτωµα της παράβασης καθήκοντος κατά τον ποινικό ή άλλους ειδικούς ποινικούς νόµους καθώς, όντας επιβλέπων µηχανικός δηµόσιου έργου µε πράξεις και παραλείψεις του κατά παράβαση της νοµοθεσίας Κατασκευής ∆ηµοσίων Έργων ωφέλησε παράνοµα τον ανάδοχο του έργου µε το ποσό των 5.395.000€ , ζηµιώνοντας το Ελληνικό ∆ηµόσιο.
ΕΝΑΡΞΗ / ΕΠΙΣΠΕΥΣΗ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Ο Λ. Ρακιντζής, στο πλαίσιο της θεσµικής του αποστολής, παγίως, ενηµερώνει εγγράφως όσους φορείς δεν προχωρούν στον πειθαρχικό έλεγχο των εµπλεκοµένων ότι αυτός είναι υποχρεωτικός κατά τα ανωτέρω και ότι η ληφθείσα απόφαση για τη µη άσκηση πειθαρχικού ελέγχου πρέπει να ανακληθεί. Ένα µεγάλο µέρος της συµµετοχής του ΓΕ∆∆ στην πειθαρχική διαδικασία αφορά στην παρέµβασή του για την έναρξη ή την επίσπευση της πειθαρχικής διαδικασίας. Ενδεικτικά, αναφέρονται περιπτώσεις που κατά το 2011 κατόπιν παραγγελίας του ΓΕ∆∆ τα αρµόδια πειθαρχικά όργανα αποφάσισαν τη λήψη διοικητικών µέτρων :
• Υπάλληλος Περιφερειακής Ενότητας τέθηκε σε αργία για την πράξη της αδικαιολόγητης αποχής από την εκτέλεση των καθηκόντων του.
• ∆ηµοτικός Σύµβουλος και Αντιδήµαρχος τέθηκαν σε αργία για την πράξη της απιστίας.
• Υπάλληλος ∆ήµου τέθηκε σε αργία για την πράξης της υπεξαίρεσης κατ' εξακολούθηση.
ΣΤΟΥΣ ΟΤΑ ΤΑ «ΣΚΗΠΤΡΑ» ΤΗΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για το 2011 του επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή, οι ΟΤΑ κατέχουν τη θλιβερή πρωτιά στο Δημόσιο και για το 2011, καθώς οι δύο στις πέντε υποθέσεις που εξετάστηκαν αφορούσαν σε δήμους και περιφέρειες.
Αναλυτικότερα το 32% των υποθέσεων αφορούσαν σε δήμους, το 1,1% σε δημοτικές επιχειρήσεις και το 7,8% σε περιφέρειες (σύνολο 40,9%).
Σύμφωνα με την έκθεση, το 2011 κοινοποιήθηκαν στο Γραφείο του ΓΕΔΔ, 1.900 πειθαρχικές αποφάσεις μονομελών και συλλογικών πειθαρχικών οργάνων που εκδίκασαν πειθαρχικές υποθέσεις σε πρώτο βαθμό. Από τις αποφάσεις αυτές οι 1.245 αφορούσαν το στενό δημόσιο τομέα, δηλαδή δημόσιες υπηρεσίες, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ α' και β' βαθμού και οι 655 τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, δηλαδή, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί).
Από τις 1.245 υποθέσεις, οι 436 αφορούσαν στους δήμους, οι 15 τις δημοτικές επιχειρήσεις και οι 105 τις περιφέρειες. Ο επιθεωρητής εξέτασε 1.403 υποθέσεις και παρέπεμψε στον εισαγγελέα 393. Αναφερόμενος στην έκθεσή του, ο Λ. Ρακιντζής επέμεινε ιδιαίτερα στην αλλαγή του πειθαρχικού δικαίου, που του αφαιρεί τη δυνατότητα να ασκεί ενστάσεις κατά αποφάσεων πειθαρχικών συμβουλίων, καθώς όπως τόνισε, με αυτό τον τρόπο αυξάνεται η ατιμωρησία.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο Λ. Ρακιντζής στην έκθεσή του, «όπως και τις προηγούµενες χρονιές η οικονοµική διαχείριση αποτέλεσε το βασικό περιεχόµενο των περισσότερων υποθέσεων(44,7% του συνόλου) µε τα πολεοδοµικά και περιβαλλοντικάζητήµατα να ακολουθούν (12,5% συνολικά). Η µεταφορά πολλώναρµοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση στην ΤοπικήΑυτοδιοίκηση και ειδικότερα στους δήµους αποτυπώθηκε καιστο έργο του ΓΕ∆∆.
Αντιθέτως, η γεωγραφική κατανοµή τωνελεγχόµενων φορέων δεν έχει µεταβληθεί σηµαντικά εφόσον και για το 2011 η Αττική βρίσκεται στην πρώτη θέση τόσο σε ό,τι αφοράτους δήµους όσο και σε ό,τι αφορά στις λοιπές υπηρεσίες, στιςοποίες βέβαια περιλαµβάνονται και τα υπουργεία και οι υπόλοιπεςκεντρικές κρατικές δοµές».
ΠΟΣΟΣΤΟ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
• Περιφέρεια Αττικής 33% (144 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης 9,4% (41 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Ηπείρου 8% (35 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Πελοποννήσου 7,1% (35 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας 6,7% (29 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας 6,2% (27 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 5,7% (25 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Θεσσαλίας 5% (22 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Κρήτης 4,1% (18 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας 3,4% (15 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου 3% (13 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Ιονίων Νήσων 2,8% (12 υποθέσεις δήμων)
• Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας 2,8% (12 υποθέσεις δήμων)
• Επικράτεια 2,8% (12 υποθέσεις δήμων)
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ: ΑΡΙΘΜΟΣ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΑΝΑ 100.000 ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ Τα πρωτεία κατέχουν η Π. Ηπείρου (19,8%) και η Π. Δ. Μακεδονίας (19,6%), ακολουθούμενες από την Π. Β. Αιγαίου (18%) και την Π. Πελοποννήσου (16,1%). Έπονται η Π. Ν. Αιγαίου (14,5%), η Π. Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης (13,3%), η Π. Αττικής (13%), η Π. Ι. Νήσων (12,2%), η Π. Στ. Ελλάδας (11,1%), η Π. Θεσσαλίας (9,8%), η Π. Κρήτης (8,3%) η Π. Κ. Μακεδονίας (7,6%), η Π. Δ. Ελλάδας (6,9%) και η Επικράτεια (0,6%).
















