ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ

Πασχαλινές ευχές

Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017

Απάντηση Αποστόλου στην Ερώτηση Ανδριανού για την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης της ζημιάς στους ελαιοπαραγωγούς από μη καρπόδεση και δάκο

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 10:59:00 π.μ. | |
Απάντηση Αποστόλου στην Ερώτηση Ανδριανού για την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης της ζημιάς στους ελαιοπαραγωγούς από μη καρπόδεση και δάκο
 Στην 1811/7-12-2016 Ερώτηση που είχε καταθέσει στη Βουλή ο Βουλευτής Αργολίδας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Ανδριανός με θέμα την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης της ζημιάς στους ελαιοπαραγωγούς από μη καρπόδεση και δάκο, απάντησε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Β. Αποστόλου.

Στην απάντηση του Υπουργού αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:

“Όσον αφορά στις ζημιές που προξενούνται στη φυτική παραγωγή ελαιοκαλλιεργειών από προσβολές δάκου, σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το άρθρο 5 του v. 3877/15.9.2010 (ΦΕΚ Ι60/Α' / 20.9.2010) "Σύστημα προστασίας ασφάλισης της αγροτικής στην ασφάλιση του ΕΛ.Γ.Α. υπάγονται συγκεκριμένοι φυσικοί κίνδυνοι που μπορεί να προκαλέσουν άμεσες ζημιές στη φυτική παραγωγή και ειδικότερα: α) o παγετός β) το χαλάζι γ) η ανεμοθύελλα δ) η πλημμύρα ε) o καύσωνας και η ηλιακή ακτινοβολία στ) το χιόνι ζ) οι υπερβολικές ή άκαιρες βροχοπτώσεις η) οι κίνδυνοι από τη θάλασσα καθώς, επίσης, οι ζημιές από αρκούδα, οι ζημιές από αγριογούρουνα στις περιοχές όπου προστατεύονται από τη συνθήκη RAMSAR, καθώς και οι ζημιές που προκαλούνται από άγρια κουνέλια στη φυτική παραγωγή της νήσου Λήμνου. Σε εφαρμογή των διατάξεων του εν λόγω νόμου, εκδόθηκε η αριθ. 157502/27.7.2011 (ΦΕΚ 1668/Β' /27.07.2011) ΚΥΑ “Κανονισμός Ασφάλισης Φυτικής Παραγωγής για τον ΕΛ.ΓΑ.” όπως ισχύει σήμερα.

Εκ των ανωτέρω, προκύπτει ότι οι ζημιές που προξενούνται στη φυτική παραγωγή ελαιοκαλλιεργειών από προσβολές δάκου, δεν καλύπτονται ασφαλιστικά από τον ΕΛ.Γ.Α.

Όσον αφορά στην ένταξη των ζημιών που προξενούνται από αίτια μη καλυπτόμενα από τους Κανονισμούς του ΕΛ.Γ.Α. σε πρόγραμμα χορήγησης Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων (KOE), αρμοδιότητας ΠΣΕΑ, σημειώνεται ότι θα πρέπει να πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις του Κανονισμού Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων και των Κοινοτικών Κατευθυντήριων Γραμμών για τις κρατικές ενισχύσεις στον τομέα της γεωργίας και δασοκομίας. Ένας εκ των βασικών όρων είναι η παραγωγή του έτους ζημιάς να έχει ζημιωθεί κατά είδος προϊόντος (καλλιέργεια), σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας (Π.Ε.), σε ποσοστό 30% και πάνω, σε σχέση με τη μέση απόδοση των προηγούμενων τριών ετών, με βάση τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της χώρας, τα οποία συλλέγονται από τις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας Και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) τον επόμενο χρόνο της συγκομιδής και δίδονται στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ) και, βεβαίως, να αποδειχθεί ότι δεν υπάρχουν τα κατάλληλα μέσα αντιμετώπισης της προσβολής και, συγκεκριμένη περίπτωση, της δακοπροσβολής.

Όσον αφορά στις ζημιές από (μειωμένη παραγωγή), σημειώνεται ότι οι εν λόγω ζημιές δεν καλύπτονται ασφαλιστικά από τον ΕΛ.Γ.Α, σύμφωνα με τον ισχύοντα Κανονισμό Ασφάλισης Φυτικής Παραγωγής, o οποίος εκδόθηκε σε εφαρμογή του ν.3877/2010 (ΦΕΚ 16Ο/τ.Α'/20.9.2010).

Ειδικότερα, το φαινόμενο της ακαρπίας (κακής καρπόδεσης), το οποίο οφείλεται σε συνδυασμό δυσμενών συνθηκών αλλά και άλλων αιτίων (όπως κακή φυσιολογία του δένδρου, ατελής γονιμοποίηση, κακή θρέψη κ.λπ.), δεν μπορεί να αποζημιωθεί από τον ΕΛ.Γ.Α., όπως προαναφέρθηκε. γιατί τα αίτια που το προκαλούν δεν είναι ενταγμένα στον Κανονισμό Ασφάλισης του ΕΛ.Γ.Α.

Επομένως, και σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (v. 3877 / 2010):

α) Οποιαδήποτε τροποποίηση, συμπλήρωση, επέκταση των υφιστάμενων καλύψεων του ΕΛ.Γ.Α. που προβλέπονται στους Κανονισμούς του, έχει ως προαπαιτούμενο την εκπόνηση μελετών και την, εν συνεχεία, υποβολή προτάσεων και εισηγήσεων προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (άρθρο 2 του ανωτέρω νόμου).

β) H παρ. 4 του άρθρου 5 του N. 3877/2010 αναφέρει ότι : "Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που εκδίδεται ύστερα από σύνταξη αναλογιστικής μελέτης Και εισήγηση της Διεύθυνσης Διαχείρισης Κρίσεων και Κινδύνων στον Αγροτικό Τομέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, καθορίζεται ο χρόνος έναρξης και οι όροι κάλυψης των κινδύνων των παραπάνω παραγράφων που δεν περιλαμβάνονται στους Κανονισμούς Ασφάλισης του ΕΛ.Γ.Α. Με Την ίδια απόφαση, οι κίνδυνοι αυτοί, περιλαμβάνονται στον Κανονισμό Ασφάλισης και καθορίζεται το ύψος της δαπάνης και ο τρόπος κάλυψής της”

Συγκεκριμένα, για να ενταχθεί ένας νέος κίνδυνος στην ασφαλιστική κάλυψη που παρέχει ο ΕΛ.Γ.Α., θα πρέπει:

α) να προηγηθεί εκπόνηση επιστημονικής μελέτης,

β) να διενεργηθεί αναλογιστική μελέτη, στην οποία, εκτός των άλλων, θα πρέπει να καθορίζονται το ύψος της δαπάνης και ο τρόπος κάλυψής της-αλλαγή ασφαλίστρου και

γ) να εκδοθεί κατόπιν Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων (αρ.5 παρ.4 του Ν.3877/2010), όπου θα καθορίζονται ο χρόνος έναρξης και οι όροι κάλυψης των κινδύνων που δεν περιλαμβάνονται στους Κανονισμούς Ασφάλισης του ΕΛ.Γ.Α.

Ειδικότερα, η διαδικασία αυτή απαιτεί μελέτη, τεχνική και οικονομική, για τις επιπτώσεις τόσο στις ασφαλιστικές εισφορές όσο και στη βιωσιμότητα του δημόσιου συστήματος γεωργικών ασφαλίσεων.

Για τον σκοπό αυτό από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης Και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ) έλαβαν χώρα οι κάτωθι ενέργειες:

α) Πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο ΥΠΑΑΤ Την αντιμετώπιση του θέματος.

β) Συστήθηκε επιτροπή επιστημόνων με συμμετοχή των Γεωπονικών Πανεπιστημίων της χώρας και της Διεύθυνσης Αγροτικής Έρευνας του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ.

Υ) Εκδόθηκε ένα πρώτο πόρισμα.

Κατόπιν των ανωτέρω, αποφασίστηκε η διενέργεια αναλογιστικής μελέτης για να ερευνηθεί η ένταξη του εν λόγω κινδύνου στην ασφάλιση του ΕΛ.Γ.Α.

Ωστόσο, οι ζημιές από ακαρπία-κακή καρπόδεση μπορούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα χορήγησης Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων. Προκειμένου, όμως, να τύχουν ενίσχυσης οι παραγωγοί για την αντιστάθμιση της απώλειας παραγωγής, σύμφωνα με τον Κανονισμό Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων και τις Κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στον τομέα της γεωργίας και δασοκομίας, θα πρέπει εκτός των άλλων:

α) Η παραγωγή του έτους ζημιάς να έχει ζημιωθεί κατά είδος προϊόντος (καλλιέργεια) σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας (Π.Ε.), σε ποσοστό 30% και πάνω, σε σχέση με τη μέση απόδοση των τριών ετών, με βάση τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Χώρας, τα οποία συλλέγονται από τις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) τον επόμενο χρόνο της συγκομιδής και δίδονται στο ΥΓΙΑΑΤ.

β) Να τεκμηριώνεται επιστημονικά από Επιτροπή, η οποία ορίζεται από το ΥΠΑΑΤ, ότι η απώλεια της παραγωγής είναι αποτέλεσμα μιας δυσμενούς καιρικής συνθήκης.

γ) Τα επίσημα μετεωρολογικά στοιχεία να επιβεβαιώνουν τον χαρακτηρισμό των καιρικών συνθηκών ως δυσμενών.

δ) Να εγκριθεί η δαπάνη αντιστάθμισης των ζημιών από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.



Τέλος, σημειώνεται ότι για τη σύνταξη του σχετικού φακέλου είναι αυτονόητο ότι πρέπει να συγκεντρωθούν όλα τα προαναφερόμενα (δηλαδή, πόρισμα Επιστημονικής Επιτροπής, επίσημα μετεωρολογικά στοιχεία, πορίσματα περιφερειακών επιτροπών, επίσημα μετεωρολογικά στατιστικά στοιχεία της χώρας, τα οποία συλλέγονται από τις ΔΑΟΚ την επόμενη χρονιά της ζημιάς κλπ) και μετά από τη σχετική επεξεργασία των στοιχείων και εφόσον, βέβαια, πληρούνται οι προϋποθέσεις, ελληνικές και ενωσιακές, να υποβληθεί στην ΕΕ προς έγκριση ο σχετικός φάκελος κατόπιν συνεργασίας του ΥΠΑΑΤ και του Υπουργείου Οικονομικών”.
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ