Πέμπτη, 27 Ιουνίου 2019

Τι σημαίνει ο όρος «Καλοκαιρινή Απώλεια Μάθησης» και τι μπορούν οι γονείς να κάνουν για αυτό;

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 10:55:00 π.μ. |

Τι σημαίνει ο όρος «Καλοκαιρινή Απώλεια Μάθησης» και τι μπορούν οι γονείς να κάνουν για αυτό;
Γράφει η Κωστοπούλου- Ρέντα Βασιλική
Ψυχοπαιδαγωγός
Εξειδικευμένη στην Αποκατάσταση Μαθησιακών Δυσκολιών.
Επιστημονικός Συνεργάτης Ψυχοπαιδαγωγείν

Οι καλοκαιρινές διακοπές έχουν ήδη ξεκινήσει.  Σκανταλιές ατελείωτο παιχνίδι και μπάνια έχουν ήδη αρχίσει.


Αλήθεια όμως, τι γίνεται  με τι σχολικές γνώσεις και δεξιότητες που κατακτήθηκαν  μια ολόκληρη χρονιά; Στη βιβλιογραφία υπάρχει ο όρος“καλοκαιρινή απώλεια μάθησης” (summer learning loss), ο οποίος περιγράφει την απώλεια σχολικών δεξιοτήτων και γνώσεων κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών. Κάποιες έρευνες κατέληξαν στα εξής συμπεράσματα.

-Κατά τις καλοκαιρινές διακοπές η απώλεια των σχολικών δεξιοτήτων του παιδιού αντιστοιχεί σε ένα μήνα χάσιμο σχολείου μέσα σε κανονικές συνθήκες μιας σχολικής χρονιάς.

-Η απώλεια γνώσεων είναι μεγαλύτερη στα μαθηματικά παρά στην ανάγνωση.

-Το μέγεθος της απώλειας είναι μεγαλύτερο στις μεγάλες τάξεις παρά στις μικρότερες.

 Σε γενικές γραμμές όμως, όλες οι μελέτες έδειξαν είναι ότι οι επιδόσεις των παιδιών σε σχολικές δοκιμασίες είναι χαμηλότερες αμέσως μετά το καλοκαίρι, από αυτές στις αρχές του καλοκαιριού.
Ιδιαίτερα ευάλωτοι στην καλοκαιρινή απώλεια μάθησης σύμφωνα με έρευνες, είναι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες τα οποία φαίνεται να χάνουν
σημαντικές γλωσσικές δεξιότητες (ανάγνωση, γραφή, ορθογραφία, μαθηματικά).

Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι πρέπει να βάλουμε τα παιδιά όλη μέρα να λύνουν ασκήσεις .Αντιθέτως μάλιστα. Το καλοκαίρι είναι η τέλεια στιγμή για να ανακαλύψουν τα παιδιά ότι η μάθηση είναι διασκέδαση και μπορεί να συμβεί και εκτός του σχολείου.


Eνδεικτικές καλοκαιρινές δραστηριότητες:

Εικονόλεξα: χρησιμοποιήστε εικονόλεξα σαν μια πρωτότυπη δραστηριότητα ανάγνωσης. Υπάρχουν σε μεγάλη ποικιλία στο διαδίκτυο. Βοηθάει τη ροή της Ανάγνωσης και το Λεξιλόγιο.

Κόμικ: Αυτό το είδος κειμένου που συνδυάζει εικόνα και κείμενο σε διαλογική μορφή κρατά το ενδιαφέρον του παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες για ανάγνωση αμείωτο.  

Σταυρόλεξα: επιλέξτε σταυρόλεξα κατάλληλα για την ηλικία του παιδιού. Υπάρχουν στα βιβλιοπωλεία σταυρόλεξα για κάθε τάξη ξεχωριστά. λέξης. Βοηθάει στην φωνημική επίγνωση και στην εξάσκηση της Ορθογραφίας.

Παιχνίδια στην θάλασσα με πέτρες κ άμμο: μπορείτε να σχηματίσετε με μικρές πέτρες ή άμμο, γράμματα, συλλαβές, λέξεις και αριθμούς. Είναι μια εξαιρετική εμπειρία γραφής και βοηθάει τα παιδιά στην εντύπωση της Μορφολογίας.

Δώστε ευκαιρίες για γραφή και  έκφραση: Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κρατά συχνά ημερολόγιο. Να γράφει πού πήγε,  τι έκανε, με ποιους έπαιξε τι σκανδαλιές έκανε. Εναλλακτικά μπορεί να γραφεί λίστες για τα ψώνια του σπιτιού ή να ανταλλάσσετε σημειώματα μεταξύ σας.

Όλα τα παραπάνω είναι μόνο  κάποιες από τις δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε μαζί με τα παιδιά ώστε να διατηρήσουν τις σχολικές δεξιότητες ενώ συγχρόνως θα απολαμβάνουν το ξέγνοιαστο παιχνίδι τους που τόσο έχουν ανάγκη.


Βιβλιογραφία

David M.Quinn &Morgan Polikoff (2017), “ Summer Learning loss: What is it and what can we do about it?” https://www.brookings.edu/research/summer-learning-loss-what-is-it-and-what-can-we-do-about-it/

Σίγκου, Ε. «Οι καλοκαιρινές διακοπές έρχονται!-Οι  σχολικές δεξιότητες χάνονται?»https://www.parentshelp.gr/οι-καλοκαιρινές-διακοπές-έρχονται-οι/

Μητρακάκη, Α.(2017), «Οι γονείς είναι οι καλύτεροι δάσκαλοι!
Τι μπορείτε να κάνετε το καλοκαίρι με το δυσλεξικό παιδί σας?» http://dyslexiaathome.blogspot.com/2017/07/oi-goneis-einai-oi-kaliteroi-daskaloi-kalokairi-dyslexia.html


Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΜΕΡΑΚΛΙΔΙΚΟ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ