Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου 2019

Λεξιλόγιο: Πώς μπορεί να γίνει η διδασκαλία του ευχάριστη;

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 11:10:00 π.μ. |
Λεξιλόγιο: Πώς μπορεί να γίνει η διδασκαλία του ευχάριστη;
Γράφει η Κωστοπούλου- Ρέντα Βασιλική
Ψυχοπαιδαγωγός
Εξειδικευμένη στην Αποκατάσταση Μαθησιακών Δυσκολιών
Επιστημονικός Συνεργάτης «Ψυχο-παιδαγωγείν»

Όλοι οι δάσκαλοι αλλά και οι ειδικοί που διδάσκουν μαθητές με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες γνωρίζουν πολύ καλά ότι το πλούσιο λεξιλόγιο ενός μαθητή είναι πραγματικός θησαυρός .


Οι μαθητές που είναι καλοί αναγνώστες τείνουν να έχουν πλουσιότερο λεξιλόγιο από αυτούς που είναι λιγότεροι καλοί αναγνώστες και φυσικά η απόκτηση λεξιλογίου είναι και  αποτέλεσμα ανάγνωσης εξωσχολικών βιβλίων,έκθεσης των παιδιών σε πλούσια ερεθίσματα κτλ..

Οι έρευνες δείχνουν πως εάν τα παιδιά διδάσκονται 8-10 λέξεις την εβδομάδα σε μια διάρκεια 37 έως 50 εβδομάδες τότε ακόμη και οι μαθητές με χαμηλές αναγνωστικές ικανότητες θα αυξήσουν το λεξιλόγιο τους κατά 30%. Όσο περισσότερο λεξιλόγιο κατέχουν τα παιδιά τόσο καλύτερη αναγνωστική κατανόηση έχουν.

Ωστόσο απομνημονεύοντας απλά λίστες λέξεων και ορισμούς είναι ανιαρό  και δυστυχώς δεν είναι και τόσο αποτελεσματικό μακροπρόθεσμα. Η ποικιλία στις δραστηριότητες, η βιωματική διδασκαλία των λέξεων ,η δραστικότητα και η άμεση εμπλοκή των μαθητών στην διδασκαλία και την ανάπτυξη λεξιλογίου είναι υψίστης σημασίας.

Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά κάποιες ιδέες που μπορούν να εφαρμοστούν είτε από δασκάλους είτε από ειδικούς θεραπευτές είτε ακόμη και από γονείς. Είναι μια καλή επιλογή ειδικά αν ο στόχος είναι η επανάληψη λεξιλογίου που έχει διδαχτεί το προηγούμενο διάστημα.

Παιχνίδια

1.Bingo

Kάθε   μαθητής θα χρειαστεί ένα πινακάκι Βingo. Αν θέλετε μπορείτε να το πλαστικοποιήσετε για να  το χρησιμοποιήσετε πολλές φορές. Τους παρουσιάζετε μία λίστα από λέξεις. Μπορεί να είναι λέξεις που να αφορούν την επανάληψη κάποιας ενότητας ή ακόμα και μαθηματικό λεξιλόγιο. Επιλέγουν μόνοι τους ποιες λέξεις θα γράψουν στο πινακάκι τους.  Όταν είστε έτοιμοι δώστε στα παιδιά ένα ορισμό. Τα παιδιά ψάχνουν από τις λέξεις  που έχουν μπροστά τους ποιά αντιστοιχεί στον ορισμό. Το  παιδί που έχει την  λέξη μπορεί να τοποθετήσει ένα μπαλάκι επάνω ή να την χρωματίσει(Ανάλογα τι έχετε συμφωνήσει.) Ο πρώτος/η που σχηματίζει πεντάδα σε μία σειρά είναι ο νικητής.

2. Παιχνίδι Μνήμης
Σε αυτό το παιχνίδι χρειάζεστε κάρτες οι οποίες στις μισές αναγράφεται η λέξη και στις άλλες μισές αναγράφεται η ερμηνεία /ορισμός της λέξης. Ανακατεύετε τις κάρτες και τις βάζετε σε σειρές ετσι ώστε να φαίνεται η γραμμένη επιφάνεια.(3-5σειρές). Τα παιδιά παρατηρούν τις κάρτες ώστε να τις απομνημονεύσουν όσο το δυνατόν περισσότερες . Μετά τις γυρίζετε ανάποδα ώστε να μη φαίνεται τι αναγράφεται πάνω στις κάρτες. Το κάθε παιδί  γυρίζει δύο κάρτες. Αν είναι ζευγάρι δηλαδή λέξη-ορισμός κερδίζει. Όποιος γυρίσει τα περισσότερα σωστά ζευγάρια κερδίζει.


3.Mπάσκετ σε καλάθι αχρήστων
Ο Δάσκαλος ή ειδικός παιδαγωγός ετοιμάζει μια σειρά από λέξεις.
Φτιάχνει δύο ομάδες. Ρωτάτε το πρώτο παιδί σχετικά με μία λέξη π.χ ανταγωνισμός. Ζητάτε τον ορισμό ή την συνώνυμη ή να βάλει τη λέξη σε μια πρόταση. Αν απαντήσει σωστά τότε  η ομάδα παίρνει πόντο. Μετά ρίχνει την μπάλα  στο κάδο και αν το καλάθι μπει τότε η ομάδα παίρνει έξτρα πόντο. Αν το παιδί απαντήσει λάθος τότε η ερώτηση πάει στον επόμενο.

Πηγές:
https://www.notsowimpyteacher.com/2016/11/10-games-to-play-with-any-vocabulary.html

Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΜΕΡΑΚΛΙΔΙΚΟ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ