Δευτέρα, 4 Φεβρουαρίου 2019

Κατανοώντας τη δυσαριθμησία: Πως μπορούμε να βοηθήσουμε ένα παιδί με δυσκολίες στα μαθηματικά (Μερος 2ο)

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 8:55:00 π.μ. |

Κατανοώντας τη δυσαριθμησία: Πως μπορούμε να βοηθήσουμε ένα παιδί με δυσκολίες στα μαθηματικά (Μερος 2ο)
Γράφει η Κωστοπούλου- Ρέντα Βασιλική
Ψυχοπαιδαγωγός
Εξειδικευμένη στην Αποκατάσταση Μαθησιακών Δυσκολιών.
Επιστημονικός Συνεργάτης Ψυχοπαιδαγωγείν

      “Η Δυσαριθμησία είναι μια ειδική μαθησιακή διαταραχή μαθηματικών εννοιών και υπολογισμών που συνδέεται άμεσα με μια οργανική λειτουργία. Τα παιδιά με δυσκολίες στα μαθηματικά είναι πολύ έξυπνα και πρόθυμα και δεν έχουν χαμηλή νοημοσύνη”(Δημητριάδου,2017).

        
Στο προηγούμενο άρθρο μας αναφερθήκαμε στα χαρακτηριστικά γνωρίσματα  της δυσαριθμησίας  στην προσχολική, σχολική-εφηβική και ενήλικη ζωή.

Προσαρμογές και διευκολύνσεις που μπορούμε να προσφέρουμε στα παιδιά είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι, αναμφίβολα μπορούν να οδηγήσουν σε σταδιακή  βελτίωση των δεξιοτήτων του μαθητή. Μερικές από τις βασικότερες είναι οι παρακάτω:

·        -Χρησιμοποιήστε συγκεκριμένα παραδείγματα που συνδέουν την πραγματική ζωή με τα μαθηματικά έτσι ώστε να ενδυναμωθεί η αίσθηση των αριθμών.

·         -Ιδιαίτερα όσον αφορά την επίλυση προβλημάτων:

·         -Με ένα κίτρινο μαρκαδοράκι υπογραμμίστε λέξεις κλειδιά και αριθμούς.

·         -Φτιάξτε ένα πινακάκι με δυο στήλες και ξεχωρίστε τα δεδομένα από τα ζητούμενα .

·          -Ενθαρρύνετε τα παιδιά για την επίλυση προβλημάτων να πιάνουν  καθημερινά αντικείμενα στα χέρια τους  για  να κάνουν  αναπαράσταση του προβλήματος όπου αυτό είναι εφικτό.

·          -Χρησιμοποιήστε οπτικά βοηθήματα όταν λύνετε προβλήματα π.χ να να ζωγραφίζετε αυτό που περιγράφει το πρόβλημα και επάνω στη ζωγραφιά συμπληρώστε όλα τα απαραίτητα αριθμητικά δεδομένα που θα βοηθήσουν στην επίλυση  του προβλήματος.

·        - Ενθαρρύνετε το παιδί να μίλα δυνατά κατά την διάρκεια της  επίλυσης των προβλημάτων. Έτσι, όχι  μόνο είστε βέβαιοι για την ορθότητα των βημάτων που ακoλουθεί , αλλά έτσι η μαθησιακή διαδικασία περνά και μέσα από την ακουστική οδό. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί χρησιμοποιεί  μια επιπλέον  αίσθηση  ενδυναμώνοντας  την περιοχή του εγκεφάλου που χρησιμοποιείται για την επίλυση προβλημάτων  .

·        - Όταν το παιδί εργάζεται πάνω σε μία εργασία ,καλύψτε με ένα χαρτόνι το υπόλοιπο μέρος του φύλλου  εργασίας ώστε το οπτικό πεδίο του παιδιού  να  περιορίζεται και να συγκεντρώνεται σε μία μόνο άσκηση. (Αυτό μπορείτε να το εφαρμόζετε για τις εργασίες όλων των μαθημάτων )

·         -Χρησιμοποιείστε φύλλα με τετραγωνισμένα κουτάκια ώστε να τοποθετούνται οι αριθμοί στην σωστή στήλη κατά την διάρκεια εκτέλεσης πράξεων .

·         -Επιτρέψτε κάποιες προσαρμογές κατά την επίλυση ασκήσεων. Π.χ κατά την διάρκεια επίλυσης μεγάλων διαιρέσεων επιτρέψτε στο παιδί να έχει μπροστά του τον πίνακα πολλαπλασιασμού ώστε να επικεντρώνεται στα βήματα της διαίρεσης και να μην αποσπάται από την προσπάθεια εξεύρεσης των γινομένων της προπαίδειας

·         -Όταν το παιδί έρχεται αγχωμένο κ σας ζητά την απάντηση σε ένα πρόβλημα μην του απαντάτε αμέσως αλλά ρωτήστε το:

«Τι νομίζεις ότι θα μπορούσες να κάνεις?»
«Τι σου λεει  ή τι σε ρωτά το πρόβλημα?»
«Υπάρχει άλλος τρόπος να το λύσεις»
«Δείξε μου μια παρόμοια άσκηση που κάνατε στο σχολείο»

·         -Δώστε λογική ποσότητα εργασίας στο παιδί ώστε να μην υπερφορτώνεται. Σπάστε τις εργασίες σε μικρότερα τμήματα.

·         -Κάντε πολλές επαναλήψεις. Πριν περάσετε σε μια καινούρια έννοια επαναλάβετε την προηγούμενη γνώση και δείξτε στο παιδί πώς η παλιά γνώση συνδέεται με την καινούρια.

Σημαντικότερο από όλα όμως, είναι να επαινούμε το επίπεδο της προσπάθειας και όχι το επίπεδο της επιτυχίας.


Βιβλιογραφία

Δημητριάδου,Ι.(2017), «Η Δυσαριθμησία στα παιδιά αντιμετωπίζεται…Δείτε με ποιους τρόπους», σελ.1,
 https://www.liberal.gr/arthro/148473/ygeia/o-eidikos-exigei/H-dusarithmisia-sta-paidia-antimetopizetai-deite-me-poious-tropous.html

Sunderland,M. « Teaching Math to kids with Dyscalculia» https://homeschoolingwithdyslexia.com/teaching-math-kids-dyscalculia/






Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΜΕΡΑΚΛΙΔΙΚΟ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ