Τρίτη, 11 Φεβρουαρίου 2020

11 Φεβρουαρίου 2016: Η μαύρη επέτειος της συντριβής του ελικοπτέρου Αgusta Bell

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 9:41:00 μ.μ. | | | |
11 Φεβρουαρίου 2016: Η μαύρη επέτειος της συντριβής του ελικοπτέρου Αgusta Bell
Τρεις Αξιωματικούς έχασε το Πολεμικό Ναυτικό , η πατρίδα και οι οικογένειές τους στις 11 Φεβρουαρίου 2016. Μαύρη επέτειος της συντριβής του ελικοπτέρου Αγκούστα Μπελ,που είχε απονηωθεί από τη φρεγάτα ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ.


Ενάμιση χρόνο μετά το πόρισμα έριχνε όλη την ευθύνη για τη τραγωδία στον ισχυρό άνεμο.

Το ελικόπτερο είχε συντριβεί σε ορεινό όγκο στη νήσο Κίναρο. Νεκροί ήταν ο κυβερνήτης Αναστάσιος Τουλίτσης, ο συγκυβερνήτης Κωνσταντίνος Πανανάς και ο χειριστής επιφανείας ρανταρ Λευτέρης Ευαγγέλου.

Ήταν λίγο μετά τις 8.15 το πρωί της Πέμπτης 11 Φεβρουαρίου 2016 όταν εντοπίστηκαν τα συντρίμμια του Αgusta Bell 212, το στίγμα του οποίου είχε χαθεί από τα ραντάρ στις 2:45 τα ξημερώματα, στη νησίδα Κίναρο, κοντά στη Λέρο.

Πρόκειται για το μοιραίο ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού, το πλήρωμα του οποίου αποτελούσαν οι υποπλοίαρχοι Πανανάς Κωνσταντίνος και Τουλίτσης Αναστάσιος και ο μηχανικός ανθυπασπιστής (χειριστής ραντάρ) Ευαγγέλου Ελευθέριος.

Στις 11:00 το πρωί έγινε γνωστό ανεπίσημα ότι έχουν εντοπιστεί οι σοροί δύο εκ των τριών αξιωματικών σε χαράδρα της Κινάρου και μάλιστα σε μεγάλη απόσταση από το σημείο που βρέθηκε το ουραίο τμήμα του ελικοπτέρου.

Σε βάθος 50 έως 100 μέτρων στη θάλασσα και την ξηρά, βορειοδυτικά της νησίδας, συνεχίζονται οι έρευνες των ειδικών τμημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων για τον εντοπισμό του τρίτου αγνοούμενου και των υπολοίπων συντριμμιών, κυρίως του κοκπιτ.

To ελικόπτερο σύμφωνα με πληροφορίες φαίνεται να έπεσε σε ορεινό όγκο ύψους 230 μέτρων κάτω από τον οποίο υπάρχει χαράδρα. Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι το ουραίο τμήμα αποκολλήθηκε μετά τη σύγκρουση και τα υπόλοιπα τμήματα του ελικοπτέρου έπεσαν στη θάλασσα.

Το ελικόπτερο είχε απονηωθεί από τη φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού «Νικηφόρος Φωκάς». Στο πλαίσιο της άσκησης ΑΣΤΡΑΠΗ που διεξαγόταν στην περιοχή το ελικόπτερο τύπου Agusta Bell 212έκανε νυχτερινή πτήση επιφάνειας, και εκτιμάται ότι ίσως πετούσε χαμηλά. Ωστόσο επι του παρόντος ουδείς μπορεί να γνωρίζει αν στο ελικόπτερο σημειώθηκε κάποια αιφνίδια βλάβη, η οποία υποχρέωσε το ΑΒ212 να χάσει απότομα ύψος. Το κέλυφος του ελικοπτέρου που κατέπεσε είναι κατασκευής 1984.

Η τελευταία φορά που το Agusta Bell έδωσε στίγμα ήταν όταν βρισκόταν στο ύψος της νησίδας Κινάρου, που βρίσκεται στον θαλάσσιο χώρο μεταξύ Κυκλάδων και Δωδεκανήσων, δυτικά της Καλύμνου και της Λέρου και ανατολικά της Αμοργού. Δεν υπήρξε καμιά επικοινωνία από την πλευρά του ελικοπτέρου. Οι καιρικές συνθήκες ήταν κανονικές, ο καιρός ήταν καλός, 5 με 6 μποφόρ. Το ύψος του ελικοπτέρου ήταν στα 400 πόδια.

Oπως όλα δείχνουν οι άτυχοι πιλότοι δεν πρόλαβαν κατά την πτώση να ενεργοποιήσουν το σύστημα εντοπισμού. Λίγο πριν από τις 8 το πρωί ελικόπτερο sea hawk εντόπισε θερμικά ίχνη σε ένα σημείο και στην περιοχή έσπευσε η φρεγάτα ΥΔΡΑ. Το AB 212 ASW / EW είναι ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο και έχει πλήρωμα δυο πιλότους και ένα μηχανικό. Είναι παρόμοιο αυτού που είχε πέσει στα Ίμια τον Ιανουάριο του 1996.

Το χρονικο της τραγωδίας

01:48: Το ελικόπτερο Agusta Bell 212 ΠΝ-28 απονηώθηκε από την φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς για νυχτερινή πτήση. Αποστολή του πληρώματος του ελικοπτέρου στο πλαίσιο της άσκησης «Αστραπή» ο εντοπισμός στόχος επιφανείας, δηλαδή πολεμικών πλοίων που για το σενάριο της άσκησης θεωρούνται «εχθρικά».

02:45: Απώλεια ίχνους και απώλεια επικοινωνιών με το ελικόπτερο Agusta Bell 212 με τον κωδικό αριθμό ΠΝ-28.

04:40: Εντοπισμός θερμικού ίχνους από το ελικόπτερο ΠΝ-56, οργανικό ελικόπτερο της φρεγάτας Σπέτσαι.

07:01: Εντοπίστηκαν συντρίμμια από το ΠΝ-56 και από τα δύο Super Puma που είχαν απογειωθεί από Χίο και από Ρόδο για έρευνα και διάσωση.

11:00: Ανακοινώθηκε ανεπίσημα πως εντοπίστηκαν στην ξηρά οι σοροί δύο εκ των τριών αξιωματικών, ενώ οι έρευνες συνεχίζονται και για τον τρίτο. Οι δύο νεκροί, που δεν έχουν ακόμα αναγνωρισθεί, εντοπίστηκαν σε μεγάλη απόσταση από τα συντρίμμια, γεγονός που θεωρείται ενδεικτικό της σφοδρότητας της σύγκρουσης του ελικοπτέρου.

Στην επιχείρηση έρευνας συμμετείχαν οι φρεγάτες Ύδρα, Έλλη, Νικηφόρος Φωκάς, Αδρίας, Σπέτσαι και η πυραυλάκατος Γρηγορόπουλος. Από αέρος τα ελικόπτερα Aegean Hawk ΠΝ-56 (οργανικό ελικόπτερο φρεγάτας Σπέτσαι), το ΠΝ-30 τύπου ΑΒ-212 (οργανικό ελικόπτερο φρεγάτας Αδρία) ακόμη δύο ελικόπτερα Super Puma και ένα μεταγωγικό αεροσκάφος τύπου C-130. Στην επιχείρηση συμμετέχουν και ορειβάτες της ΕΜΑΚ.

Η επίσημη ενημέρωση του ΥΕΘΑ

Όπως αναφέρθηκε κατά την επίσημη ενημέρωση, το ίχνος του ελικοπτέρου χάθηκε στις 02:45 και στις 04:40 εντοπίστηκε από τις ομάδες έρευνας και διάσωσης θερμικό ίχνος του, πάνω στην νήσο Κίναρο, σε απόκρημνο σημείο. Στις 07:01 υπήρξε και οπτική επαφή με συντρίμμια του ελικοπτέρου στο απόκρημνο αυτό σημείο του νησιού.

Νωρίτερα άλλο ελικόπτερο που συμμετείχε στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης είχε εντοπίσει από αέρος τα συντρίμμια του μοιραίου Agusta Bell επάνω στη νησίδα Κίναρο.

Η ανακοίνωση που εξέδωσε τις πρώτες πρωϊνές ώρες εκείνης την ημέρας το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού:

«Από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού ανακοινώνεται ότι την Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2016 στις 02:45, απωλέσθη το ίχνος ελικοπτέρου ΠΝ στην περιοχή της Κινάρου. Το ελικόπτερο είχε απονηωθεί από φρεγάτα στο πλαίσιο τακτικού σεναρίου άσκησης ΑΣΤΡΑΠΗ 2/16. Στο ελικόπτερο επιβαίνουν τρία άτομα. Είναι σε εξέλιξη έρευνα στην περιοχή από πλοία της άσκησης, οργανικά ελικόπτερα πλοίων, ένα C-130 και ελικόπτερο SUPER PUMA της Πολεμικής Αεροπορίας».

Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΜΕΡΑΚΛΙΔΙΚΟ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ