Δευτέρα, 31 Αυγούστου 2020

Δυσλεξία – μύθοι και πραγματικότητα

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 6:25:00 μ.μ. | |

Δυσλεξία – μύθοι και πραγματικότητα
Της Γκέλης Ντηλιά, Καθ. Αγγλικών,
 Ειδική στις Μαθ. Δυσκολίες- Δυσλεξία

Μ: Οι μαθησιακές δυσκολίες διαρκούν μέχρι την αποφοίτηση  από το Λύκειο.
Π:  Λάθος. Οι Μ. Δ. είναι μια διά βίου κατάσταση που ακολουθεί το παιδί – μαθητή και στην ενήλικη ζωή του.


Μ:  Οι έξυπνοι δεν έχουν Μ.Δ. ή δυσλεξία.
Π:  Η δυσλεξία και η ευφυΐα δεν συνδέονται. Πολλοί δυσλεξικοί είναι έξυπνοι και δημιουργικοί και ως ενήλικες έχουν καταφέρει καταπληκτικά πράγματα.

Μ:  Η δυσλεξία είναι σπάνια.
Π:  Στις Η.Π.Α. επηρεάζει 20% ή 1 στους 5 ανθρώπους. Σε άλλους εμφανίζεται σε πιο ήπια μορφή ενώ άλλοι την βιώνουν δυσκολότερα. Η δυσλεξία είναι μια από τις πιο συχνές αιτίες δυσκολίες ανάγνωσης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Μ:  Η δυσλεξία ξεπερνιέται.
Π:  Η δυσλεξία διαρκεί διά βίου.  Η επί σειρά ετών παρακολούθηση των φωνολογικών δεξιοτήτων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση δείχνει ότι η δυσκολία επιμένει στην ενηλικίωση. Παρόλο που πολλοί δυσλεξικοί μαθαίνουν να διαβάζουν με ακρίβεια, συνεχίζουν να διαβάζουν με αργό ρυθμό και όχι αυτόματα.

Μ:  Η δυσλεξία είναι γενικός όρος.
Π:  Οι έρευνες έχουν δείξει ότι πρόκειται για μια ειδική νευρολογική διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην ακριβή αναγνώριση των λέξεων, φτωχή ορθογραφία και ικανότητες αποκωδικοποίησης. Άλλα δευτερεύοντα προβλήματα στην κατανόηση κειμένου και λεξιλογίου είναι επίσης αναμενόμενα.

Μ:  Η δυσλεξία είναι έμφυτη , αθεράπευτη και μόνιμη.
Π: Ενώ διαρκεί σε όλη την ενήλικη ζωή , η έγκαιρη και έγκυρη παρέμβαση μπορεί να βοηθήσει τον μαθητή να έχει καλούς βαθμούς στο  σχολείο και να ελαχιστοποιήσει τις αρνητικές επιδράσεις, όπως χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Μ:  Η δυσλεξία δεν μπορεί να διαγνωστεί πριν την Τρίτη δημοτικού.
Π:  Επαγγελματίες και ειδικοί παιδαγωγοί με την κατάλληλη εκπαίδευση μπορούν να διαγνώσουν με ακρίβεια την δυσλεξία από την προσχολική ηλικία ( 5 ετών) Όσο πιο νωρίς γίνει η διάγνωση, τόσο γρηγορότερα θα λάβει το
παιδί σας βοήθεια και θα αποφευχθεί η πτώση της αυτοεκτίμησης του αργότερα. Υπάρχουν προειδοποιητικά σημάδια   που πρέπει να ανησυχήσουν τους γονείς όχι μόνο πριν την τρίτη δημοτικού αλλά και πριν την επίσημη είσοδο του στο σχολικό περιβάλλον.

Μ: Οι μαθητές με Μ.Δ. είναι απλά και μόνο τεμπέληδες.
Π: Κάθε παιδί μπορεί να διαπρέψει σε ένα σχολικό περιβάλλον. Το κίνητρο είναι αυτό που ωθεί τον καθένα να μάθει. Αν αυτοί οι μαθητές υποκινηθούν και καθοδηγηθούν κατάλληλα και διακριτικά, ώστε να έχουν ενδιαφέροντα, όχι μόνο δεν τεμπελιάζουν, αλλά μπορούν να ξεπεράσουν πολλούς συμμαθητές τους.

Μ: Η εκμάθηση ξένης γλώσσας είναι δύσκολη για τους δυσλεξικούς μαθητές.
Π: Η κατάκτηση φωνολογικής ενημερότητας στην ελληνική γλώσσα, στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, είναι ο πυρήνας της κατάκτησης της ξένης γλώσσας μέσω επαναλήψεων και άλλων τεχνικών.

Μ: Οι μαθητές με Μ.Δ. είναι ανορθόγραφοι.
Π: Η ορθογραφία είναι φωτογραφία. Η λέξη ανασύρεται αποκωδικοποιημένη από την μακρόχρονη μνήμη, όταν χρειαστεί και αποτυπώνεται στο χαρτί. Χρειάζεται όμως προηγουμένως η ενεργή μνήμη να είναι εκπαιδευμένη.

M: Οι μαθητές με Μ.Δ. ξεχνούν εύκολα.
Π: Αν βοηθηθούν στην τάξη με διάφορους τρόπους να συγκρατούν τον αριθμό πληροφοριών που προσλαμβάνουν καθημερινά στην μνήμη τους, τότε θα καταφέρουν να συνδέσουν τις νέες πληροφορίες με πράγματα που ήδη γνωρίζουν.

Μ: Τα παιδιά με Μ.Δ. δεν είναι δημοφιλή.
Π: Πολλοί επιτυχημένοι επιχειρηματίες και καλλιτέχνες έχουν αποδείξει ότι αναπτύσσοντας τα ταλέντα τους μπορούν να προβληθούν ως πρωτοπόροι στον τομέα τους ( Richard Branson) και να έχουν εκατομμύρια οπαδούς σε όλον τον κόσμο (Jennifer Aniston).

Μ: Τα παιδιά με Μ.Δ. είναι δύσκολο να οργανωθούν.
Π: Οι ξεκάθαρες, σαφείς οδηγίες, οι κατανοητοί κανόνες και οι πολλές ευκαιρίες εφαρμογής τους αποτελούν κάποια από τα μοντέλα καλύτερης οργάνωσης.



Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΜΕΡΑΚΛΙΔΙΚΟ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ