ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Τρίτη 22 Φεβρουαρίου 2022

Διαβούλευση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Ναυπλιέων (βίντεο)

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 12:10:00 μ.μ. | | |
ΣΒΑΚ ΝΑΥΠΛΙΟΥ
Ενημέρωση-διαβούλευση φορέων για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Ναυπλιέων πραγματοποιήθηκε το πρωί της Τρίτης 22 Φεβρουαρίου στο βουλευτικό Ναυπλίου.

Στην εκδηλωση χαιρετισμό απηύθυνε ο Δήμαρχος Ναυπλιέων Δημήτρης Κωστούρος, ενώ την ενημέρωση έκανε ο Θάνος Βλαστός Ομότιμος Καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Η Βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί θεμέλιο της ανθρώπινης και πολιτισμένης πόλης, όπου ο μεν άνθρωπος δεν αντιμετωπίζεται ως εμπόρευμα, οι δε μεταφορές δεν σχεδιάζονται ως μαζικές, αλλά ξεχωριστών ατόμων με ανάγκες και επιθυμίες. Τους δίνεται η δυνατότητα να επιλέγουν, να απολαμβάνουν, να γυμνάζονται, να επικοινωνούν, να ενσωματώνονται, να αξιολογούν και να συμμετέχουν στο αστικό γίγνεσθαι. Η ανθρωπιστική και η πολιτική της παράμετροι είναι πολύ ισχυρές (Βλαστός, Μπακογιάννης).

Ο σχεδιασμός για τη Βιώσιμη Κινητικότητα είναι ένας στρατηγικός τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων των σχετικών με τις μετακινήσεις και τις μεταφορές στο σύγχρονο τρόπο ζωής.

Η ανάπτυξη και η εφαρμογή ενός σχεδίου για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα (ΣΒΑΚ) στοχεύει στη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων των μεταφορών, στη βελτίωση της προσβασιμότητας των προσώπων και στην παροχή υψηλής ποιότητας, ολοκληρωμένων και συνδυασμένων λύσεων και υπηρεσιών μετακίνησης προσώπων και αγαθών.

Ο σχεδιασμός για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα αποτελεί μία μακροπρόθεσμη στρατηγική που προάγει τους βιώσιμους τρόπους μεταφοράς, ήτοι τη δημόσια συγκοινωνία, το περπάτημα, το ποδήλατο, τα καθαρά/ πράσινα οχήματα, τις συνδυασμένες μεταφορές, τις συλλογικές και κοινόχρηστες μεταφορές. Η βιώσιμη κινητικότητα αφορά πρωτίστως τους τρεις βασικούς πυλώνες περπάτημα-ποδήλατο-δημόσια συγκοινωνία.
Τι είναι τα ΣΒΑΚ

Oι «Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – ΣΒΑΚ», Στρατηγικές για πόλεις πιο ανθρώπινες, καθυστέρησαν πολλά χρόνια μέχρι να έρθουν στην Ελλάδα. Προηγήθηκαν, από το 1984, η μεγάλη καμπάνια στη Γαλλία για τις «Στρατηγικές Αστικών Μετακινήσεων» , αλλά και στο Ην. Βασίλειο τα «Τοπικά Σχέδια Μεταφορών», των οποίων οι στόχοι συγκλίνουν με τους στόχους των ΣΒΑΚ.

Πρωτεύων σκοπός των ΣΒΑΚ είναι να δώσουν απάντηση στους κινδύνους από την κλιματική απορρύθμιση, καθώς πράγματι είναι ραγδαίος ο ρυθμός αύξησης των καταστροφικών φαινομένων που οφείλονται σε αυτήν.

Είναι επείγον να κινητοποιηθούν οι χώρες του πλανήτη και όντως, ως προς αυτό, ο ΟΗΕ ανέλαβε σημαντικές πρωτοβουλίες. Η επιστημονική Διακυβερνητική Επιτροπή του για την Αλλαγή του Κλίματος (Intergovernmental Panel on Climate Change-IPCC), σε πρόσφατη έκθεσή της, υποστηρίζει ότι η ανθρωπότητα, για να συγκρατήσει τις αναμενόμενες δραματικές εξελίξεις, οφείλει μέχρι το 2030 να έχει μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, σε σχέση με τα επίπεδα του 2005, κατά 45% και κατά 100% μέχρι το 2050. Στην Ευρώπη που επιθυμεί να έχει το προβάδισμα και να αποτελέσει και το παράδειγμα για τον υπόλοιπο πλανήτη, στις 28.11.18 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά από πιέσεις 10 κυβερνήσεων, κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με πληθυσμό που αντιστοιχεί στο 51% του συνολικού πληθυσμού της, ανακοίνωσε Οδικό Χάρτη με τα βήματα που εισηγείται να ακολουθηθούν, ώστε να επιτευχθεί ο παραπάνω στόχος.
Η κλιματική απορρύθμιση μπήκε στην ατζέντα της πολιτικής και φαίνεται ότι γρήγορα θα προηγηθεί όλων των άλλων. Ήδη έχει ξεφύγει από τα χέρια των ειδικών και έχει αναδειχθεί σε βασικό αίτημα διαδηλώσεων σε πολλές πόλεις της Ευρώπης. Είναι ενδιαφέρον, μάλιστα, ότι οι έφηβοι πρωτοστατούν, ζητώντας από τους μεγάλους να πάρουν μέτρα για το κλίμα, γιατί πρωτίστως οι νεότεροι είναι αυτοί που θα υποστούν το μεγαλύτερο βάρος των επιπτώσεων.
Πριν συνειδητοποιηθεί το πρόβλημα της κλιματικής απορρύθμισης οι πολιτικές εστίαζαν σε διάφορα, καθόλου αμελητέα, ζητήματα όπως α) μείωση των σοβαρών συνεπειών της κυκλοφορίας και του κόστους των, π.χ. ατυχημάτων, κορεσμού, ρύπανσης, θορύβου, απωλειών στις αξίες ακινήτων και επιχειρήσεων, υποβάθμισης της ποιότητας ζωής, και β) υποστήριξη μεγάλης σημασίας πολεοδομικών και κοινωνικών παραμέτρων, π.χ. η ιστορία, το περιβάλλον, η κοινωνική ενσωμάτωση και συνοχή.

Τα ΣΒΑΚ, στο πλαίσιο της παγκόσμιας προσπάθειας περιορισμού των οικονομικών δαπανών και εξυγίανσης της οικονομίας κάθε χώρας, φωτίζουν την ανάγκη μείωσης του κόστους λειτουργίας των πόλεων. Προωθούν επίσης την ανασυγκρότηση της δομής τους, ώστε αυτές, αν και χρησιμοποιώντας ήπια μέσα απέναντι στο ευαίσθητο αστικό περιβάλλον, να γίνουν ενεργειακά αποδοτικές και προσπελάσιμες. Τα ΣΒΑΚ οδηγούν στη χάραξη καινοτόμων προτεραιοτήτων, δίνουν έμφαση σε δημόσια συγκοινωνία, περπάτημα και ποδήλατο και προσβλέπουν σε πόλεις με λιγότερα αυτοκίνητα και μικρότερες ταχύτητες, σε υψηλής ποιότητας δημόσιους χώρους και ανθρώπινο περιβάλλον.

Οι προθέσεις είναι φιλόδοξες, αφού το Πράσινο Ταμείο του υπουργείου Περιβάλλοντος δεσμεύτηκε να χρηματοδοτήσει 167 Δήμους ώστε να εκπονήσουν ΣΒΑΚ. Πράγματι πολλά είναι ήδη έτοιμα.

Για όλους εκείνους που ονειρεύονται μια διαφορετική Ελλάδα, πιο χαρούμενη και κεφάτη, πιο υγιή, ζωντανή, εμπνευσμένη και πιο ανθρώπινη, τα ΣΒΑΚ αποδεικνύονται ένας μεγάλος σύμμαχος. Πρόκειται για όλους όσοι, παρακολουθώντας τις πολιτικές που ασκούνται στην υπόλοιπη Ευρώπη, παίρνουν το θάρρος να φαντάζονται μια πιο υπεύθυνη στα παιδιά της και στον υπόλοιπο κόσμο Ελλάδα. Για αυτούς λοιπόν που πιστεύουν ότι δεν πάει άλλο και ότι, αν το χάσμα που χωρίζει τον τόπο μας από το μεγαλύτερο μέρος της υπόλοιπης Ευρώπης διευρυνθεί ακόμη περισσότερο, αυτό θα είναι οικονομική αυτοκτονία, τα ΣΒΑΚ έπεσαν σχεδόν σαν ώριμο φρούτο. Η εκπόνηση των ΣΒΑΚ θα τους δώσει την ευκαιρία να εκδηλώσουν τις δικαιολογημένες αγωνίες τους, να προσελκύσουν και άλλους στη συζήτηση για την πόλη, να συμμετάσχουν στους σχεδιασμούς. Τα ΣΒΑΚ, μόνο έτσι, συλλογικά έργα που θα υποστηρίζονται από την τοπική κοινωνία, θα μπορέσουν να γίνουν πράξη και να δώσουν στις πόλεις μας νέες εικόνες, δρόμων με λιγότερα αυτοκίνητα, με πιο πολλούς πεζούς, ποδηλάτες, περισσότερα οχήματα δημόσιας συγκοινωνίας, πράσινο και δημόσιους χώρους.
Ερωτηματολόγιο

Η παρούσα έρευνα ερωτηματολογίου διενεργείται στο πλαίσιο εκπόνησης του Σχεδίου (Στρατηγικής) Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Ναυπλιέων.

Στόχος ενός ΣΒΑΚ είναι να υλοποιηθεί ένα βιώσιμο σύστημα μετακινήσεων με έμφαση στον άνθρωπο και όχι στο αυτοκίνητο στο οποίο ταυτόχρονα θα εξασφαλίζονται τα παρακάτω:
α) ότι το σύστημα μεταφορών είναι προσιτό σε όλους, ηλικιωμένους, παιδιά, ανάπηρους, πλούσιους και φτωχούς, κάτοικους και επισκέπτες,
β) οδική ασφάλεια και προστασία από εγκληματικές ενέργειες,
γ) μείωση θορύβου και ατμοσφαιρικής ρύπανσης και κυρίως των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας,
δ) η βελτίωση της σχέσης κόστους-αποτελέσματος του έργου μεταφοράς προσώπων και αγαθών
ε) η βελτίωση της ελκυστικότητας και ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος.

Για τη διαμόρφωσή του ερωτηματολογίου, αρχικά προσδιορίστηκαν οι στόχοι της έρευνας και καθορίστηκαν τα χαρακτηριστικά των ερωτώμενων. Είναι ένα έντυπο, που περιλαμβάνει μια δομημένη σειρά ερωτήσεων, στις οποίες καλείστε να απαντήσετε γραπτώς. Χρησιμοποιείται προκειμένου να συλλεχθούν περιγραφικά και επεξηγηματικά, απόψεις, στάσεις, συμπεριφορές, χαρακτηριστικά, σχετικά με τις μετακινήσεις και την ποιότητα ζωής.

Τα πλεονεκτήματα ενός ερωτηματολογίου είναι μεταξύ άλλων:
- η εύκολη σύνταξη και αποστολή του σε πολλούς συμμετέχοντες.
- η εύκολη και σύντομη συμπλήρωσή του από τους ερωτώμενους,
- η τυποποιημένη επεξεργασία των απαντήσεων,
- ο μη επηρεασμός των απαντήσεων, όπως μπορεί να συμβεί στις συνεντεύξεις.

Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει ερωτήματα σχετικά με τις προτιμήσεις και τις επιλογές σας για τις μετακινήσεις σας εντός του Δήμου Ναυπλιέων. Παράλληλα, σε κάποιες ερωτήσεις καλείστε να αξιολογήσετε την υφιστάμενη κατάσταση του συγκοινωνιακού συστήματος και να επισημάνετε στην ομάδα έργου του ΣΒΑΚ τα σημαντικότερα προβλήματα της πόλης.

Η γνώμη σας είναι ιδιαίτερα σημαντική! Μέσα από την ανάλυση των απαντήσεών σας, η Ομάδα Έργου:
- θα αναγνωρίσει και θα ιεραρχήσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κάτοικοι και ειδικότερα εργαζόμενοι/ες, οι μαθητές/τριες, , ηλικιωμένοι, ανάπηροι κ.λπ.,
- θα προσδιορίσει τα ποσοστά επιλογής των διαφόρων τρόπων μετακίνησης (ΙΧ, μοτοσυκλέτα, ΚΤΕΛ, ποδήλατο, , περπάτημα)
- θα αξιολογήσει το πόσο αισθάνονται ασφαλείς πεζοί και ποδηλάτες,
- θα καταγράψει τον βαθμό ικανοποίησης των κατοίκων από την παρεχόμενη εξυπηρέτηση από τη δημόσια συγκοινωνία (ΚΤΕΛ)
- θα χαράξει τους Στόχους, το Όραμα και τις Προτεραιότητες της Στρατηγικής Βιώσιμης Κινητικότητας.

Τα ερωτηματολόγια θα συμπληρωθούν ανώνυμα και θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τους σκοπούς της έρευνας. Ο χρόνος συμπλήρωσης δεν ξεπερνά τα 10 λεπτά.

Για οποιαδήποτε διευκρίνιση στείλτε μας μήνυμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση: grafeiodimarhou@1444.syzefxis.gov.gr 

Ερωτηματολόγιο Κατοίκων (μαθητές, γονείς, εργαζόμενοι)

Για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Ναυπλιέων μας μίλησε ο Ομότιμο Καθηγητής του Μετσόβιου Πολυτεχνείου Θάνος Βλαστός:
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ