«Το νομοσχέδιο «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις» αντανακλά με τον πλέον χειροπιαστό τρόπο τη βούληση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να προχωρήσει στη συνολική αναβάθμιση των Ενόπλων μας Δυνάμεων.
Και θέλω εδώ να υπογραμμίσω τη σημαντική δουλειά που γίνεται συστηματικά στην κατεύθυνση αυτή από τον Υπουργό κ. Δένδια, τον Υφυπουργό κ. Δαβάκη αλλά και τον πρώην υφυπουργό Άμυνας και νυν Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη που συνέβαλε ουσιαστικά στην προετοιμασία αυτού του νομοσχεδίου.
Δεν πρόκειται λοιπόν για μια αποσπασματική παρέμβαση, ούτε για μια απλή διόρθωση επιμέρους αδικιών. Είναι μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής που εφαρμόζεται με συνέπεια και αποτελεσματικότητα.
Είναι μια στρατηγική που βλέπει τα χρήσιμα και αναγκαία εξοπλιστικά προγράμματα που ενισχύουν ακόμη περαιτέρω την αποτρεπτική ισχύ και την επιχειρησιακή ικανότητα του στρατεύματος ως άρρηκτα συνδεδεμένα με την έμπρακτη ενίσχυση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, των ανδρών και των γυναικών που με ακλόνητο φρόνημα, αίσθημα καθήκοντος και αποτελεσματικότητα εγγυώνται καθημερινά την εθνική μας ακεραιότητα.
Τα στελέχη αυτά είναι η ραχοκοκαλιά, η ψυχή και το σώμα των Ενόπλων μας Δυνάμεων.
Και είναι χρέος της πολιτείας να διασφαλίζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, εξαντλώντας κάθε υπαρκτή δυνατότητα και αξιοποιώντας βέλτιστες πρακτικές και νέες τεχνολογίες, τις υλικές, θεσμικές και ηθικές προϋποθέσεις για την αποτελεσματικότερη επιτέλεση του υψηλού καθήκοντος προς την πατρίδα και το κοινωνικό σύνολο.
Στην κατεύθυνση αυτή, περίπου ένα μήνα πριν, η Κυβέρνηση ανακοίνωσε μια σημαντική αύξηση των απολαβών των στελεχών, που κατά μεγάλο βαθμό καλύπτεται από τον υπεύθυνο εξορθολογισμό και τις εξοικονομήσεις που πέτυχε το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Σήμερα, αυτή η σημαντική κίνηση συμπληρώνεται με αυτό το νομοσχέδιο που ρυθμίζει με ουσιαστικό και πολύπλευρό τρόπο το κρίσιμο πεδίο της υγειονομικής υποστήριξης των Ενόπλων Δυνάμεων, αντιμετωπίζοντας παράλληλα και μια σειρά από άλλα σημαντικά ζητήματα.
Ξεκινώ με τα υγειονομικά και ευρύτερα κοινωνικά ζητήματα και θα αναφερθώ στις υπόλοιπες σημαντικές διατάξεις κατά τη δευτερολογία μου:
Η ανάγκη για μια συνολική αναβάθμιση του συστήματος υγειονομικής υποστήριξης των Ενόπλων μας Δυνάμεων είναι αδήριτη και πιεστική.
Τα στρατιωτικά νοσοκομεία, παρά το υψηλότατο επίπεδο του ιατρικού, νοσηλευτικού και διοικητικού τους προσωπικού, πολλές φορές δυσκολεύονται λόγω της περιορισμένης λειτουργικότητάς τους να ανταποκριθούν σε ανάγκες που υπερβαίνουν το τακτικό ωράριο.
Σημαντικά και επίμονα είναι επίσης τα προβλήματα στελέχωσης, ιδίως σε κρίσιμες ειδικότητες, γεγονός που οδηγεί σε καταπόνηση του υγειονομικού προσωπικού και δημιουργεί συχνά αχρείαστη ταλαιπωρία στους δικαιούχους.
Στην κατεύθυνση αυτή, ήταν σαφής η ανάγκη για τη θέσπιση αποτελεσματικότερων κινήτρων τόσο για τη στελέχωση, και ιδίως των άγονων ιατρικών ειδικοτήτων, όσο και για τη διατήρηση του εξειδικευμένου προσωπικού στο σύστημα.
Μεγάλες είναι και οι δυνατότητες επιτάχυνσης των διαδικασιών για την αποπληρωμή των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης και ενίσχυσης της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας στην οικονομική διαχείριση των στρατιωτικών νοσοκομείων.
Ομοίως μεγάλες είναι οι δυνατότητες για την ενίσχυση της κάλυψης και της στήριξης των στελεχών και των οικογενειών τους, ιδίως σε καταστάσεις που χρήζουν ουσιαστικής αρωγής και επηρεάζουν έντονα τόσο την επιτέλεση του καθήκοντος όσο και την ισορροπία μεταξύ της υπηρεσιακής και της οικογενειακής ζωής.
Μια ακόμη ιδιαίτερα σημαντική ανάγκη, στην οποία απαντά το παρόν νομοσχέδιο, είναι η ενίσχυση της προνοσοκομειακής υποστήριξης και της παροχής πρώτων βοηθειών.
Οι πρόσφατες συγκρούσεις στην ευρύτερη γειτονιά μας και αλλού καταδεικνύουν ξεκάθαρα τη σημασία που έχει αυτό τόσο για την επιχειρησιακή μας ετοιμότητα, όσο και για την ασφάλεια του προσωπικού στο πεδίο.
Για την αντιμετώπιση λοιπόν αυτών των ζητημάτων:
Θεσπίζεται η επέκταση της λειτουργίας των στρατιωτικών νοσοκομείων και πέραν του τακτικού ωραίου για την αποτελεσματικότερη κάλυψη των αναγκών, ενώ παράλληλα, ορίζεται βεβαίως το πλαίσιο για τη δίκαιη επιπλέον αποζημίωση του προσωπικού που συμμετέχει στην εκτός ωραρίου λειτουργία.
Πρόκειται για μια πρόβλεψη που απαντά σε ένα χρόνιο αίτημα τόσο των στελεχών, όσο και των διοικήσεων των νοσοκομείων.
Η μέχρι σήμερα περιορισμένη χρονικά λειτουργία είχε ως αποτέλεσμα να συσσωρεύονται εκκρεμότητες, να υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις σε ραντεβού και πολλές φορές οι ενδιαφερόμενοι να καταφεύγουν σε ιδιωτικές δομές καταβάλλοντας προσωπικά το κόστος.
Αναβαθμίζονται τα στρατιωτικά φαρμακεία και προβλέπεται η διανυκτέρευσή τους, ενώ θεσπίζεται η κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων υψηλού κόστους, ένα μέτρο που απαλλάσσει ιδίως τους δικαιούχους με επιβαρυμένη υγεία από αχρείαστη ταλαιπωρία.
Εισάγεται Σύστημα Κοστολόγησης των Νοσοκομειακών Υπηρεσιών κατά το πρότυπο του Εθνικού Συστήματος Υγείας και ενισχύεται η διοικητική και διαχειριστική αυτονομία των στρατιωτικών νοσοκομείων ως προς τις προμήθειες φαρμάκων και ιατρικού υλικού.
Σε ό,τι αφορά την ενίσχυση του υγειονομικού προσωπικού, των ανθρώπων που προστατεύουν τη ζωή και την υγεία των στελεχών των Ενόπλων μας Δυνάμεων και των μελών των οικογενειών τους:
Θεσπίζεται η υπό προϋποθέσεις δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού έργου από το υγειονομικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, μια εξέλιξη που αποτελεί σημαντικό κίνητρο παραμονής στην Υπηρεσία, ενώ παρέχεται η δυνατότητα ενεργούς συμμετοχής σε ερευνητικά και επιστημονικά προγράμματα τόσο εντός όσο και εκτός των δομών του στρατεύματος για την συνεχή κατάρτιση των στελεχών και τη διατήρηση της σύνδεσής τους με την ευρύτερη επιστημονική κοινότητα.
Καθιερώνονται ουσιαστικά κίνητρα για την προσέλκυση και παραμονή υγειονομικών στελεχών σε άγονες ειδικότητες, όπως η δυνατότητα υπέρβασης του αριθμού των προκηρυχθεισών θέσεων, η συντόμευση του χρόνου διοίκησης και ειδικής υπηρεσίας που απαιτείται για προαγωγή, αλλά και η υποχρεωτική μετάθεση του ή της συζύγου του ιατρού στον τόπο της υπηρεσίας του.
Παρέχεται η δυνατότητα στο ΓΕΕΘΑ σύναψης ομαδικής σύμβασης ασφάλισης με ιδιωτική ασφαλιστική εταιρία για την κάλυψη της αστικής ευθύνης του υγειονομικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, με προαιρετική συμμετοχή ώστε να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά μια υπαρκτή και έντονη πίεση προς τα στελέχη αυτά.
Σε ό,τι αφορά την αναβάθμιση των παρεχόμενων υγειονομικών υπηρεσιών στους δικαιούχους:
Προβλέπεται η δυνατότητα σύναψης συνεργασιών των στρατιωτικών υγειονομικών μονάδων με το ΕΣΥ για παροχή ή συμπληρωματική κάλυψη και διευρύνεται το δικαίωμα νοσηλείας στελεχών και μελών της οικογένειάς τους σε ιδιωτικές και μη κερδοσκοπικές μονάδες υγείας.
Απλοποιούνται σημαντικά οι διαδικασίες των αποζημιώσεων για δαπάνες που αφορούν αναγκαίες θεραπείες στο εξωτερικό και καθιερώνεται Ιατρικό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Κρίσης για την επανεξέταση αιτήσεων αποζημιώσεων ή παροχών που απορρίφθηκαν πρωτοβάθμια.
Και βεβαίως, σημαντικά βήματα για την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι η Σύσταση του Μητρώου Παροχών Υγείας, η εισαγωγή του Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας του Στρατιωτικού Ασθενή και η ενίσχυση του ρόλου των οικογενειακών ιατρών των Ενόπλων Δυνάμεων ως βασικού πυλώνα πρωτοβάθμιας φροντίδας.
Ιδρύονται νέες κρίσιμες δομές κοινωνικής φροντίδας:
Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης, Κέντρα Ειδικής Φροντίδας Παιδιών, Διακλαδική Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων.
Είναι κρίσιμες θεσμικές παρεμβάσεις που μπαίνουν στον πυρήνα της μέριμνας για την οικογένεια του στρατιωτικού προσωπικού.
Ανάγκες που μέχρι σήμερα εξυπηρετούνταν μόνο αποσπασματικά από τις υφιστάμενες δυνατότητες του συστήματος και επιβάρυναν έντονα τις στρατιωτικές οικογένειες, θα καλύπτονται πλέον οργανωμένα, επιστημονικά και αποτελεσματικότερα, μειώνοντας την ψυχολογική και οικονομική πίεση στα στελέχη.
Ξεχωριστή σημασία έχει η θέσπιση της ελεύθερης επιλογής ιατρού για την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, με πλήρη κάλυψη της δαπάνης της απαιτούμενης φαρμακευτικής αγωγής από την Υπηρεσία και συμμετοχή που περιορίζεται στο 15% για υγειονομικές πράξεις σε ιδιωτικές κλινικές.
Συμβολική και ουσιαστική απόδειξη της κοινωνικής προσφοράς των Ενόπλων Δυνάμεων έχει και η συναφής διεύρυνση της πρόσβασης στη Μονάδα Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών όχι μόνο στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και σε όλους τους Έλληνες πολίτες.
Ιδιαίτερη σημασία για την ενίσχυση της επιχειρησιακής ετοιμότητας και της διακλαδικής εκπαίδευσης έχει η ίδρυση του Διακλαδικού Κέντρου Εκπαίδευσης Πολεμικού Τραύματος, κατά τα πρότυπα του ΝΑΤΟ με ενισχυμένη διαλειτουργικότητα, και η θεσμοθέτηση της ειδικότητας του Διασώστη Επαγγελματία Οπλίτη.
Οι δύο αυτές προβλέψεις καλύπτουν ένα κρίσιμο κενό στην προνοσοκομειακή αντιμετώπιση τραυματισμών στο πεδίο και ενισχύουν τη λειτουργική διαθεσιμότητα και την ταχύτητα ανταπόκρισης, εξασφαλίζοντας ότι κάθε μονάδα θα διαθέτει κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό άμεσης παρέμβασης.
Θέλω επίσης να σταθώ στην απλούστευση των διαδικασιών για την αναγνώριση των απαλλαγών ή της μειωμένης θητείας για άτομα με σοβαρές παθήσεις ή ειδικές οικογενειακές συνθήκες.
Η θέσπιση της δυνατότητας προ της αρχικής πρόσκλησης απαλλαγής από την στράτευση για άτομα με βαριές αναπηρίες, καθώς και απαλλαγής συγγενών ατόμων με αναπηρία στο πλαίσιο της αναγνώρισης του ρόλου τους ως φροντιστών αντιμετωπίζει με σεβασμό και αποτελεσματικότητα αυτές τις ιδιαίτερες κοινωνικές ανάγκες και απαλλάσσει τους εμπλεκόμενους από τη μέχρι σήμερα ταλαιπωρία.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στη δευτερολογία μου θα αναφερθώ στις συγκεκριμένες προβλέψεις του Γ’ Μέρους του Νομοσχεδίου.
Είναι ωστόσο ήδη ξεκάθαρη η καθοριστική συμβολή των προβλέψεων στις οποίες ήδη αναφέρθηκα στην αναβάθμιση των στρατιωτικών υγειονομικών δομών, στη μόνιμη και βιώσιμη αντιμετώπιση κενών και ελλείψεων, την ενίσχυση των παρεχόμενων υγειονομικών υπηρεσιών και την ισορροπία υπηρεσιακής και οικογενειακής ζωής των στελεχών, καθώς και στην αντιμετώπιση υπαρκτών κοινωνικών ζητημάτων που επηρεάζουν τις στρατιωτικές οικογένειες, αλλά και τις οικογένειες των κληρωτών.
Όπως επεσήμανα και κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, τα ζητήματα που αφορούν την Εθνική Άμυνα και τις Ένοπλες Δυνάμεις είναι ένα πεδίο επιβεβλημένης σύνθεσης, συναίνεσης και ομοψυχίας.
Ανεξάρτητα από τις επιμέρους τυχόν διαφορετικές προσεγγίσεις, οφείλουμε να αξιοποιήσουμε τη σημερινή συνεδρίαση για να στείλουμε ένα ηχηρό, ενιαίο μήνυμα προς τόσο προς τους άνδρες και τις γυναίκες των Ενόπλων μας Δυνάμεων, όσο και προς κάθε κατεύθυνση εντός και εκτός της χώρας, ότι η Ελληνική Δημοκρατία έχει τη βούληση, τη γνώση και την ικανότητα διαρκώς να ενισχύει όχι μόνο την αποτρεπτική και επιχειρησιακή της ικανότητα, αλλά και το ανθρώπινο στοιχείο των Ενόπλων μας Δυνάμεων, τα στελέχη που αποτελούν την αιχμή του δόρατος της υπεράσπισης των εθνικών μας δικαίων και συμφερόντων.
Στη δευτερολογία του, ο κ. Ανδριανός επεσήμανε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Στο πλαίσιο της πρωτολογίας μου αναφέρθηκα στις προβλέψεις του νομοσχεδίου που αφορούν θέματα υγειονομικής υποστήριξης των Ενόπλων Δυνάμεων, ενίσχυσης της επιχειρησιακής ετοιμότητας και εκπαίδευσης ιδίως στα κρίσιμα πεδία του πολεμικού τραύματος και διάσωσης, κοινωνικής μέριμνας και προστασίας των στρατιωτικών οικογενειών, επιχειρησιακής ετοιμότητας και εκπαίδευσης, και στρατολογικών και κοινωνικών διευκολύνσεων.
Επιπλέον, με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που καταθέσατε κύριε Υπουργέ, πολλές από τις επισημάνσεις που έγιναν κατά τις συνεδριάσεις της αρμόδιας Επιτροπής έγιναν δεκτές. Και βεβαίως είναι σημαντική και η τροπολογία και η πρόβλεψη για το ΝΙΜΤΣ που μπορεί να προσλάβει επικουρικούς γιατρούς για να καλύψει τις ανάγκες για ιατρικό προσωπικό.
Ήδη από την αναφορά σ’ αυτές τις προβλέψεις καθίσταται σαφής η σημασία και το ιδιαίτερα θετικό πρόσημο του νομοσχεδίου.
Κατά τη δευτερολογία μου θα αναφερθώ κυρίως στις διατάξεις του τρίτου μέρους του νομοσχεδίου που επιλύουν σημαντικά ζητήματα λειτουργίας και οργάνωσης των Ενόπλων Δυνάμεων και συγκεκριμένων δομών τους.
Έτσι, για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, καθιερώνεται ο θεσμός των μελών Στρατιωτικού Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού.
Αντιμετωπίζεται έτσι το οξύ πρόβλημα της έλλειψης μελών ΔΕΠ στα Ιδρύματα αυτά, μια έλλειψη που υπονομεύει τη συνεπή ακαδημαϊκή τους λειτουργία.
Με τον νέο αυτό θεσμό, δίνεται η δυνατότητα σε αξιωματικούς που διαθέτουν υψηλό επίπεδο θεωρητικής και επιχειρησιακής κατάρτισης να αναλάβουν εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο κατά το αντίστοιχο πρότυπο που εφαρμόζεται με επιτυχία στο Εθνικό Αμυντικό Πανεπιστήμιο των ΗΠΑ.
Στην ίδια κατεύθυνση εισάγονται ρυθμίσεις που αποβλέπουν στη βελτίωση της λειτουργίας τόσο των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, όσο και των Ανώτερων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών.
Ιδιαίτερη σημασία έχουν ακόμη οι διατάξεις που αφορούν το Πολεμικό Μουσείο. Προβλέπεται η δημιουργία και διαχείριση πωλητηρίου ώστε να διορθωθεί η παράξενη εξαίρεση που θέλει να απουσιάζει από το μουσείο αυτό πωλητήριο και δίνεται η δυνατότητα έκδοσης, παραγωγής και πώλησης εκδόσεων και εκπαιδευτικού υλικού, προβλέψεις που μπορούν να αυξήσουν σημαντικά τα έσοδα του Μουσείου.
Ακόμη, αντιμετωπίζεται ο περιορισμός που ίσχυε ως προς τον ορισμό του Διευθυντή του Μουσείου αποκλειστικά από μόνιμους εξ εφέδρων ανώτατους ή ανώτερους αξιωματικούς, ένας περιορισμός που δεν επέτρεπε στο Μουσείο να επιλέγει από ένα ευρύτερο φάσμα ικανών και έμπειρων αξιωματικών ιδίως εν ενεργεία.
Εισάγονται επίσης δύο σημαντικές τροποποιήσεις που αφορούν τους Επαγγελματίες Οπλίτες:
Μειώνονται τα ανώτατα ηλικιακά όρια πρόσληψης από το 28ο στο 25ο έτος ηλικίας για τους ΕΠΟΠ και από το 31ο στο 28ο έτος για τους Οπλίτες Βραχείας Ανακατάταξης, ώστε να ενισχυθεί η ένταξη προσωπικού με αυξημένα φυσικά προσόντα.
Δεύτερον προσαρμόζεται η διάρκεια παραμονής σε κάθε βαθμό ώστε να ευθυγραμμιστεί η υπηρεσιακή εξέλιξη με τη συνολική αύξηση του χρόνου παραμονής στις Ένοπλες Δυνάμεις.
Ορίζεται η συμπερίληψη των στρατιωτικών, των αστυνομικών, των συνοριακών φυλάκων, των ειδικών φρουρών, των πυροσβεστών και του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος στους υπόχρεους απόκτησης δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών, ανεξαρτήτως της παράλληλης κατοχής ειδικού δελτίου ταυτότητας που εκδίδεται από την υπηρεσία τους αποκλειστικά για υπηρεσιακή χρήση.
Αντιμετωπίζονται έτσι υπαρκτά ζητήματα ασφάλειας και προστασίας προσωπικών δεδομένων καθώς μέχρι σήμερα οι υπηρεσιακές ταυτότητες χρησιμοποιούνται για γενικούς σκοπούς, αποκαλύπτοντας αυτομάτως την επαγγελματική ιδιότητα του κατόχου.
Μειώνονται χρονιά οι θητείες των διοικητικών συμβουλίων των Μετοχικών Ταμείων Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας από τρία σε δύο έτη και αναπροσαρμόζεται αντιστοίχως η θητεία του Γενικού Διευθυντή του Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας, ώστε να ενισχυθεί η λογοδοσία και η διοικητική ευελιξία, επιτρέποντας την αποτελεσματικότερη αξιολόγηση των πεπραγμένων των συμβουλίων από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας.
Ιδιαίτερη σημασία έχει η ρύθμιση, για πρώτη φορά με ενιαίο και ξεκάθαρο πλαίσιο, της αξιοποίησης της μεγάλης δεξαμενής των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας μέσω του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, που αναλαμβάνει την εκπροσώπηση του Ελληνικού Δημοσίου επί υπηρεσιακών ή εξαρτημένων εφευρέσεων ή λογισμικού.
Ενισχύεται έτσι η περαιτέρω αποτελεσματική σύνδεση των τομέων της άμυνας και της τεχνολογίας στη χώρα μας με τα σχετικά έσοδα να κατευθύνονται στο Ταμείο Καινοτομίας Εθνικής Άμυνας για περαιτέρω επενδύσεις στην έρευνα και τη καινοτομία.
Ακόμη δίνεται η δυνατότητα σε οπλίτες θητείας να υπηρετήσουν ως Επίκουροι Σημαιοφόροι του Πολεμικού Ναυτικού και ως Δόκιμοι Αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας στο Κέντρο αυτό.
Ακόμη, το νομοσχέδιο διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία της ΕΑΒ και τη νομική θωράκιση των υφιστάμενων παροχών. Στην κατεύθυνση αυτή, επανακαθορίζονται οι όροι καταβολής του κινήτρου παραγωγικότητας προς το προσωπικό, ενισχύεται η αντιστοίχιση των θέσεων ευθύνης με τις διατάξεις περί επιδομάτων του Δημοσίου, και αντιμετωπίζονται ζητήματα κατάταξης σε μισθολογικά κλιμάκια και προσωπικών διαφορών αποδοχών.
Παράλληλα, θεσπίζεται η καταβολή ημερήσιας αποζημίωσης στο προσωπικό της ΕΑΒ που απασχολείται στην επισκευή και συντήρηση πυροσβεστικών αεροσκαφών κατά την αντιπυρική περίοδο, αναγνωρίζοντας εμπράκτως τη συνεισφορά τους στη διαθεσιμότητα κρίσιμων μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πολιτικής Προστασίας σε περιόδους υψηλού κινδύνου.
Για την ενίσχυση της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας στους εσωτερικούς ελέγχους, θεσπίζεται η δυνατότητα οι ειδικές ελεγκτικές δομές του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να προχωρούν σε άρση του τραπεζικού απορρήτου των ελεγχόμενων προσώπων και να αποκτούν πρόσβαση στο Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στον ν. 4170/2013, βεβαίως υπό αυστηρές εγγυήσεις, και την προϋπόθεση της σχετικής εισήγησης των οικονομικών επιθεωρητών και την έγκριση του αρμόδιου διευθυντή.
Επίσης, με την τροπολογία που κατέθεσε ο Υπουργός προβλέπεται η σύσταση Γραφείου Νομικού Συμβούλου του Κράτους στη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και Νομικού Γραφείου Υπουργού Άμυνας.
Ακόμη γίνεται ένα σημαντικό βήμα διαφάνειας για τις συμβάσεις καθώς από τα 30 εκ. που ήταν το όριο κατεβαίνουν στα 10 εκ. για να ακολουθούν τις διαδικασίες με γνώμη και στις αρμόδιες Κοινοβουλευτικές Επιτροπές.
Τέλος, διευθετούνται οι οικονομικές εκκρεμότητες από τη σχετική σύμβαση προμήθειας και διανομής ύδατος στη Κλειστή Ελεγχόμενη Δομή Σάμου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με το σύνολο των ρυθμίσεων που εξετάσαμε και συζητήσαμε αναλυτικά, τόσο εκείνων που αναφέρονται το κύριο θέμα της ενίσχυσης της υγειονομικής προστασίας των στελεχών, όσο και των υπολοίπων κρίσιμων διατάξεων, το νομοσχέδιο αυτό υπογραμμίζει έναν ξεκάθαρο στρατηγικό προσανατολισμό: την προτεραιότητα που έμπρακτα αποδίδει η Πολιτεία στη διαρκή ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος και της επιχειρησιακής επάρκειας των Ενόπλων Δυνάμεων, μέσα από την επένδυση στον ανθρώπινο παράγοντα, στην αξιοκρατία, στην τεχνογνωσία και στην αποτελεσματική διοίκηση.
Με αυτή την πολυεπίπεδη θεσμική παρέμβαση θεραπεύονται χρόνιες δυσλειτουργίες, εξορθολογίζονται και απλοποιούνται κρίσιμες διαδικασίες, και ταυτόχρονα αναγνωρίζονται στην πράξη οι ανάγκες των στελεχών και των οικογενειών τους. Με το νομοσχέδιο αυτό κάνουμε ένα σημαντικό βήμα στην ανθρωποκεντρική κατεύθυνση της ενίσχυσης του φρονήματος των ανθρώπων που εγγυούνται την ελευθερία και την ακεραιότητα της πατρίδας μας, που είναι και η πρώτη προϋπόθεση για μια ισχυρή Εθνική Άμυνα.
Με βάση όλων αυτών, σας καλώ να υπερψηφίσουμε το παρόν σχέδιο νόμου».















