Κυριακή, 21 Οκτωβρίου 2018

Οι ολάνθιστοι κήποι με τα «περίχρυσα περίπτερα» των Τούρκων αγάδων που έγινε Σιδηροδρομικός Σταθμός του Ναυπλίου

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 12:05:00 μ.μ. |
Οι ολάνθιστους κήποι με τα «περίχρυσα περίπτερα» των Τούρκων αγάδων που έγινε Σιδηροδρομικός Σταθμός του Ναυπλίου
Ο παλιός Σιδηροδρομικός Σταθμός αποτελεί ένα από τα πολλά όμορφα σημεία της πόλης και ορίζει το τέλος ή την αρχή του ιστορικού κέντρου του Ναυπλίου.
Στις αρχές του 18ου αιώνα η περιοχή αυτή, που βρισκόταν εκτός των τειχών της πόλης, κατακλυζόταν από θάλασσα. Γύρω στο 1720, την περίοδο της δεύτερης Τουρκοκρατίας του Ναυπλίου, οι Τούρκοι διαμόρφωσαν την περιοχή με προσχώσεις στολίζοντάς την με ολάνθιστους κήπους και «περίχρυσα περίπτερα» που προορίζονταν για τους Τούρκους αγάδες.
Το 1884, η περιοχή αυτή επελέγη για τη δημιουργία του σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης. Τον επόμενο χρόνο κατασκευάστηκαν τα κτίρια του σταθμού και το 1886 άρχισαν τα τακτικά δρομολόγια προς την Αθήνα. Πρόκειται για σταθμό Α' τάξεως διώροφο με παραδοσιακό σκαλιστό στέγαστρο, που το αρχιτεχτονικό του ύφος εναρμονίζεται απόλυτα με τη νεοκλασική ατμόσφαιρα της πόλης του Ναυπλίου.
Ο παλιός σταθμός στο Ναύπλιο δεχόταν ως το 1963 τακτικά επιβατικά τραίνα (μικτές αμαξοστοιχίες Άργους-Ναυπλίου και σε ορισμένες χρονιές αυτοκινητάμαξες από Αθήνα) και μέχρι το 1972 περίπου εμπορικά τραίνα. Στη συνέχεια αγοράστηκε από τον ΟΣΕ έκταση στην παραλία Ναυπλίου για δημιουργία νέου σταθμού, και το 1983 ο παλιός σταθμός παραχωρήθηκε στον Δήμο Ναυπλίου για να λειτουργεί ως πολιτιστικός χώρος και πάρκο αναψυχής. Παρόλα αυτά, το 1988, 1990, 1991, 1993 και 1994 ξαναέφτασαν μέχρις αυτόν τον σταθμό εκδρομικές αμαξοστοιχίες (ατμήλατες και αυτοκινητάμαξες).
Το 1992 ανακαινίζεται η παραλλαγή της γραμμής προς την παραλία Ναυπλίου που είχε φτιαχτεί το 1972-73 και επεκτείνεται μερικές εκατοντάδες μέτρα, για να φτιαχτεί ο νέος σταθμός Ναυπλίου, σε χώρο που παραχώρησε στον ΟΣΕ το Λιμενικό Ταμείο Ναυπλίου, με τον πρόεδρό του κ. Μανουσάκη. Τον Φλεβάρη του 1993 επαναλειτουργεί η γραμμή Ναυπλίου με τον νέο σταθμό, με 2 απευθείας δρομολόγια από και προς Αθήνα και 4 τοπικά από και προς Αργος. Το 2005 σταμάτησε για να ξεκινήσουν τα έργα ανακαίνισης της γραμμής και επαναλειτούργησε την διετία 2009-2010 (με 3 αρχικά και 5 στη συνέχεια δρομολόγια προς Κόρινθο / αντ. σε Προαστιακό προς Αθήνα). 
Τον Δεκέμβριο του 2010 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διακόπτει αδικαιολόγητα την λειτουργία της γραμμής, στα πλαίσια των περικοπών, λόγω "μνημονίου"... Ο νέος σταθμός, που αντί για κτίριο έχει ένα μουσειακό συρμό των Θεσσαλικών σιδηροδρόμων, τα βαγόνια του οποίου χρησιμοποιούνταν ως εκδοτήρια και αίθουσα αναμονής (συν ένα μεγάλο στέγαστρο), λόγω της εγκατάλειψης έχει υποστεί θλιβερούς βανδαλισμούς. Τι κρίμα...
Σήμερα η περιοχή του παλαιού Σιδηροδρομικού Σταθμού λειτουργεί ως πάρκο και χώρος αναψυχής με παλαιά τρένα, θεατράκι και αναψυκτήριο. Στο κτίριο του παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού στεγάζεται σήμερα το Δημοτικό Ωδείο Ναυπλίου «Κωνσταντίνος Νόνης», με σημαντική συμβολή στην καλλιτεχνική ζωή της πόλης.

Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΜΕΡΑΚΛΙΔΙΚΟ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ