Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου 2020

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με δυσλεξία να οργανώσουν το γραπτό τους λόγο;

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 11:33:00 π.μ. | | |
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με δυσλεξία να οργανώσουν το γραπτό τους λόγο;
Γράφει η Κωστοπούλου-Ρέντα Βασιλική
Ψυχοπαιδαγωγός
Εξειδικευμένη στην Αποκατάσταση Μαθησιακών Δυσκολίων.
Επιστημονικός Συνεργάτης «Ψυχο-παιδαγωγείν»

Η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία, με δυσχέρεια στην ανάγνωση (Δυσαναγνωσία), στην ορθογραφία (Δυσορθογραφία, σε ποσοστό 60%), στον προφορικό και γραπτό λόγο και στα μαθηματικά (Δυσαριθμησία, σε ποσοστό 20%).


Τα δυσλεκτικά παιδιά έχουν υψηλό δείκτη ευφυίας και συνήθως υστερούν σε μεμονωμένα μαθήματα, στα προφορικά ή στα γραπτά.  (Δημητριάδου,2017)
Στο σημερινό μας άρθρο θα επικεντρωθούμε στις ιδιαίτερα έντονες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με δυσλεξία στο γραπτό τους  λόγο και  θα προτείνουμε τρόπους προσέγγισης και   αντιμετώπισης .

Για ένα μαθητή με δυσλεξία υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά μεταξύ του τι σκέφτεται να πει και το τι πραγματικά γράφει  στο τέλος.

Οι μαθητές με δυσλεξία μπορεί να καταναλώσουν τόσο πολύ χρόνο στην προσπάθειά τους απλά να γράψουν λέξεις ώστε στο τέλος η οργάνωση  και το νόημα των προτάσεων  μπορεί να χαθεί εντελώς.
Βήματα που μπορούν να ακολουθηθούν μαζί με το παιδί από  το δάσκαλο /α ,  τον ειδικό παιδαγωγό ή ακόμα και το γονιό για την παραγωγή γραπτού λόγου ώστε να βοηθήσουμε τον μαθητή μας είναι τα εξής:

Προσυγγραφικό στάδιο
·        Συζητήστε πρώτα προφορικά το θέμα. Βεβαιωθείτε ότι ο μαθητής έχει πλήρως κατανοήσει το ζητούμενο που πρέπει να αναπτυχτεί και ξεκινήστε να αναπτύσσετε ιδέες.

·        Βοηθήστε το μαθητή να οργανώσει τις ιδέες του. Είναι πολύ βοηθητικό για τα περισσότερα παιδιά να χαρτογραφούν τις ιδέες τους (mind maping) .Στην μέση ενός φύλλου κάντε ένα κύκλο,  γράψτε μέσα την κεντρική τους ιδέα και γύρω γύρω  τοποθετήστε  τις δευτερεύουσες  λεπτομέρειες  που υποστηρίζουν την κύρια ιδέα  τους. Σε αυτό το στάδιο θα είναι ιδιαίτερα βοηθητικό για τα παιδιά με ιδιαίτερα αδύναμη μνήμη  να μαγνητοφωνείτε τις ιδέες που λένε ώστε αργότερα εάν τις ξεχάσει να τις ξανακούσει.

·        Αφού το κάνουν αυτό για όλες τις ιδέες τους στη συνέχεια κάντε ένα σχεδιάγραμμα του κειμένου με τα τρία απαραίτητα  μέρη (Πρόλογος- Κύριο θέμα- Επίλογος) και τοποθετήστε όλες  τις ιδέες που καταγράφηκαν στην σειρά. Αυτό θα βοηθήσει πολύ το μαθητή κατά την διάρκεια της συγγραφής γιατί έτσι δεν θα απασχολεί το μυαλό του σχετικά με τι να γράψει αλλά μόνο με το πώς να γράψει.

Συγγραφικό Στάδιο
·         Επιτρέψτε στο μαθητή να γράψει ένα σχετικά  πρόχειρο πρώτο γραπτό χωρίς  να ασχολείται σε αυτό το στάδιο με γραμματική και ορθογραφία ή σημεία στίξης.

Μετασυγγραφικό Στάδιο
·         Ελέγξτε μαζί γραμμή- γραμμή  και διορθώστε όπου χρειάζεται τη σύνδεση και το νόημα των προτάσεων ,τα ορθογραφικά, σημεία στίξης κλπ. Καλό είναι σε αυτό το στάδιο να υπάρχουν πάντα δίπλα στο μαθητή κάρτες αυτοδιόρθρωσης ώστε να ξέρει κάθε φορά τι πρέπει να ελέγξει.
Τip: Μια ωραία ιδέα θα ήταν να βάλετε το μαθητή να κάνει το αντίστροφο  δηλαδή αντί να ψάξει για λάθη να ψάξει να βρεί τα σωστά που έχει κάνει!!)

·        Τέλος  γράφει το κείμενο  ολοκληρωμένο και διορθωμένο.

Πηγές:
·         Δημητριάδου Ι., (2017) «Πώς αντιμετωπίζεται η Δυσλεξία εντός του σχολείου; (Ειδικά διαμορφωμένες τάξεις)». https://lifesubjects.gr/paidia-kai-epheboi/pos-antimetopizetai-e-dyslexia-entos-toy-scholeioy-eidika-diamorphomenes-taxeis
Sunderland Μ.,(2014)«Teaching Writing to the Dyslexic Student»https://homeschoolingwithdyslexia.com/teaching-writing/

Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΜΕΡΑΚΛΙΔΙΚΟ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ