ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2022

Τάσος Τόκας: Μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας απαιτείται η ανασύνθεση των οργάνων των ΟΤΑ

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 8:15:00 μ.μ. | | |
Τάσος Τόκας
Αν και καθυστερημένα, με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, στις αρχές Δεκεμβρίου, κρίθηκαν αντισυνταγματικές διατάξεις των νόμων 4623/2019 και 4625/2019, με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκρότησης της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής στους δήμους όλης της χώρας, διότι επί της ουσίας τροποποίησαν τα αποτελέσματα των εκλογών του 2019, που έγιναν βάσει του νόμου 4555/2018 (πρόγραμμα Κλεισθένης).

Η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ επισημαίνει ότι οι επίμαχες διατάξεις που κρίθηκαν αντισυνταγματικές “μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρωμένου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των ΟΤΑ”, ενώ σε σχέση με την περίφημη “κυβερνησιμότητα” τονίζεται ότι κατά τον χρόνο ψήφισης των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ (ν. 4555/2018), ώστε να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος η τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη βούληση των εκλογέων»

Πολλές φορές σε αυτή τη δημοτική περίοδο έχουμε κάνει λόγο για τις υπέρμετρες αρμοδιότητες που δόθηκαν στην Οικονομική Επιτροπή και την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, μετά τις δημοτικές εκλογές του 2019 για λόγους υποτίθεται ¨κυβερνησιμότητας¨ στους δήμους όλης της χώρας και κατ΄επέκταση στον Δήμο Ερμιονίδας.

Με τις αλλαγές που έγιναν αλλοιώθηκε η σύνθεση των παραπάνω επιτροπών, προς όφελος των διοικήσεων των δήμων, «χαρίζοντας» τη δυνατότητα στον κάθε δήμαρχο να διορίσει τα 3/5 των μελών, αποκτώντας τον απόλυτο έλεγχο.

Αυτό είχε και έχει ως συνέπεια την παραβίαση της κατοχυρωμένης στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ, την απαξίωση και την κατάργηση στην πράξη των κορυφαίων οργάνων της Αυτοδιοίκησης, όπως το Δημοτικό Συμβούλιο, το ανώτερο θεσμικό όργανο διοικήσεως του Δήμου που έχει άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση.

Με αυτή την αντισυνταγματική νομοθέτηση είχαμε, αλλοίωση της βούλησης των πολιτών, υπέρβαση των δημοκρατικών ορίων μέσω της αυταρχικής διοίκησης και λήψη σημαντικών αποφάσεων οικονομικού αντικειμένου, ιδίως από την Οικονομική Επιτροπή, η οποία λειτούργησε στην πράξη, αντισυνταγματικά, ως Δημοτικό Συμβούλιο.

Πλέον όμως, όλες οι αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής των Δήμων, που θα ληφθούν ως το τέλος του 2023, κρίνονται ώς παράνομες και άμεσα προσβαλλόμενες στα δικαστήρια της χώρας, από όσους έχουν έννομο συμφέρον, σύμφωνα με έγκυρους συνταγματολόγους.

Παρότι η απόφαση του ΣτΕ για τη σύνθεση και τις αρμοδιότητες δεν έχει αναδρομική ισχύ, με δεδομένο ότι η αλλαγή διοικήσεων, μετά τις εκλογές του Οκτώβρη του 2023, θα γίνει από την 1/1/2024, όλοι οι δήμοι της χώρας, εισέρχονται σε μία περίοδο δύσκολη και περιπετειώδη, αν το υπουργείο Εσωτερικών δεν προχωρήσει άμεσα σε διορθωτικές κινήσεις, που θα επαναφέρουν τη λειτουργία των ΟΤΑ στο πλαίσιο που θέτει ο νόμος 4555/2018.

Τόκας Αναστάσιος
Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Ερμιονίδας
Επικεφαλής της ΝΕΔΥΠΕΡ
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ